Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW 118i EfficientDynamics Edition


 

15-01-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen
BMW staat bekend om zijn krachtige, doch zuinige modellen die in het zakelijke segment erg gewild zijn. Tegelijk is het bekend dat overheidsmaatregelen, zoals een lage bijtelling, een toenemende invloed hebben op de keuze voor een auto. Wij reden met de 118i EfficientDynamics Edition die met zijn 20% bijtelling een feestje voor de leaserijder vormt.

 

Stel dat je een leaseauto uit het C-segment mag uitzoeken. Natuurlijk wil je dat ie er goed en representatief uitziet, hij moet redelijk luxe zijn uitgevoerd en uiteraard moet hij fantastisch rijden. Als je vervolgens een shortlist hebt gemaakt en constateert dat de BMW 116i en 118i met 20% bijtelling kunnen worden gereden, lijkt de keuze snel gemaakt. BMW is immers heer en meester in het combineren van veel vermogen met een gunstige bijtelling. Zo deed de EfficientDynamics Edition (EDE) in het geval van de 163 pk sterke BMW 320d al vriend en vijand verbazen.

143 pk
De achterwielen van de 118i EDE worden aangedreven door een atmosferische, direct ingespoten 2,0-liter benzinemotor. Deze viercilinder levert een vermogen van 143 pk en een koppel van maximaal 190 Nm. De EDE onderscheidt zich door het verlaagde onderstel, banden met een lage rolweerstand en diverse Efficient Dynamics-technieken. Zo is hij voorzien van een start/stop-systeem, een schakelindicator, actieve aerodynamica die zorgt voor een lagere luchtweerstand en Brake Energy Regeneration (terugwinnen van remenergie). Deze zuinigheidsmaatregelen reduceren het gemiddelde verbruik tot 6,1 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 140 g/km, waarmee hij dus precies binnen de grens van het lagere bijtellingstarief valt.

Stuurmansauto
Groot voordeel van de 118i EDE is dat hij totaal geen ‘groene’ uitstraling heeft. Sterker nog, als je niet weet dat het een EDE is, zul je het nooit raden ook. En al helemaal niet wanneer hij, zoals in het geval van ons testexemplaar, is voorzien van een Performance Pack met 17-inch velgen en dubbele chromen uitlaatpijpen. Zoals bij veel BMW’s voel je je vanaf het moment dat je achter het stuur plaatsneemt meteen als een vis in het water. De stoelen zitten uitstekend, het stuurwiel heeft een ideaal formaat en houvast en het instrumentenpaneel laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen. Het credo ’BMW maakt rijden geweldig’ is ook hier weer van toepassing. Op de eerste plaats levert een 143 pk sterke 1 Serie zeer aansprekende prestaties. Daarnaast is het stuurgedrag van hoog niveau, hij garandeert een bijzonder strakke wegligging en de remmen zijn prima op hun taak berekend. Bovendien bevalt de handgeschakelde zesbak en het aangrijpingspunt van de koppeling ons erg goed. Overigens waren wij er al eerder over uit dat de BMW 1 Serie misschien wel de beste auto in zijn segment is.

Prijzen
De 1 Serie EDE is leverbaar als drie- en vijfdeurs en de prijzen beginnen bij 25.930 euro voor de 116i met een vermogen van 122 pk. De 118i is leverbaar vanaf 27.715 euro. Beide versies zijn te verkrijgen in twee uitvoeringen, maar zoals het BMW betaamt, word je hoe dan ook getrakteerd op een omvangrijke uitrusting. Het Performance Pack kost 1.450 euro.

 

 

 


  

BMW 118i EfficientDynamics Edition

 

Prijs

27.715 euro

 

Vermogen

143 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

190 Nm bij 4.500 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

140 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

8,7 sec

 

Topsnelheid

210 km/h

 

Bagageruimte

330 liter

 


| Disclaimer