Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW 135i Cabrio


image/jpeg

 

02-07-2009 - tekst Toine Damo 

Een auto als de BMW 135i Cabrio tref je bij geen enkele andere fabrikant aan. Hebben de Duitsers een gat in de markt of is hij een vreemde eend in de bijt?

 

Ga maar na, een 1 Serie die minimaal € 60.160,- kost. Onze testwagen, uitgerust met automaat en allerhande toeters en bellen, komt zelfs uit op ruim 80 euromille. Toegegeven, het betreft een cabriolet én, niet onbelangrijk, hij gaat buitengewoon rap met 306 pk en 400 Nm. In een compacte auto als deze komen dergelijke waarden in een compleet ander perspectief. Een standaardsprint van 5,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/h zijn regelrecht sportwagenwaardig.

 

Sonore brom

Vanaf de werkplek kijken we uit op een eenvoudig en kwalitatief hoogwaardig dashboard. De stoelen zitten, zoals het een BMW betaamt, perfect. Ongeduldig brengen we de zescilinder in lijn tot leven. Kijken kan immers altijd nog. Gelijk ook maar de kap open, want dan horen we het motorgeluid beter. En dat stelt beslist niet teleur, de sonore brom verraadt zijn potentieel. Wat hij werkelijk kán, komen we al snel achter. De zestraps automaat laat ons in alle comfort genieten van zijn ongehoorde versnelling. Trap het gas plots diep in en de kickdown schakelt een aantal verzetten terug om zodoende optimaal te versnellen, hetgeen opnieuw een feest voor het gehoor is. Hoger in toeren gaat de zes in lijn zelfs ‘janken’.

Rijplezier

BMW staat te boek als een merk dat draait om rijplezier. Dat is ook bij deze 135i Cabrio van toepassing, want het M-onderstel is van grootse klasse. Ook met het ESP uitgeschakeld en 306 pk op de achterwielen, is het bijzonder lastig de 1 Serie van zijn stuk te brengen. Wel laat de BMW, dankzij de achterwielaandrijving, een zekere mate van spelen toe. Op een natter wegdek is het echter verstandig om het ESP weer in te schakelen, want dan gedraagt de met een rijk vermogen bedeelde 1 Serie zich een stuk minder voorspelbaar.

Piekeren

Of specifiek deze motorisering in de 1 Serie Cabrio hoge ogen gaat gooien, is te betwijfelen. Voor zo’n 70 mille ben je namelijk ook de trotse eigenaar van de 335i Cabrio. De concurrentie lijkt dus vooral uit de eigen gelederen te komen. De 3 Serie Cabrio biedt als grote voordeel meer bagageruimte (maximaal 350 tegen 305 liter), terwijl zijn kleine tegenhanger mét automaat net iets sneller de honderd bereikt (5,7 tegen 6 seconden). Van groot belang is het design. De ‘1’ oogt gedrongen, terwijl de ‘3’ sierlijker voor dag komt. Aan u de keuze, wij piekeren ondertussen rustig verder…

 

image/jpeg


  

| Disclaimer