Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW 1 Serie


 

04-10-2011 - tekst Nile van Leeuwen 

De eerste generatie BMW 1 Serie was een geweldige auto. Maar hóe goed is zijn opvolger? Wij maakten onze eerste kilometers om die vraag te kunnen beantwoorden.

 

De vorige BMW 1 Serie is uitgegroeid tot een zeer succesvol model. Zijn sympathieke uitstraling, de hoogwaardige kwaliteit en toonaangevende rijeigenschappen waren de juiste ingrediënten om een miljoen exemplaren te slijten. In tegenstelling tot de meeste andere BMW-modellen, voelde de 1 Serie als een uitgeklede machine. De communicatie tussen de auto en het wegdek was perfect en gevoelsmatig was er weinig elektronica die alle handelingen van de bestuurder uitgebreid bestudeert. De gloednieuwe 1 Serie is wat dat betreft behoorlijk anders. Al vanaf het moment van instappen is het net alsof je je in een 3 of misschien wel een 5 Serie begeeft. Het comfort heeft enorme stappen gemaakt. Het sluiten van de deur klinkt als het sluiten van een kluis en eenmaal op weg zijn motor-, banden- en windgeluiden nauwelijks waarneembaar. Ten opzichte van het vorige model is de nieuwe generatie 1,7 centimeter breder en 8,5 centimeter langer geworden. De wielbasis kreeg daardoor de ruimte om drie centimeter te groeien en de spoorbreedte zelfs zeven centimeter. De toegenomen afmetingen zijn goed merkbaar. Achter het stuur heb je veel bewegingsruimte en vooral achterin kun je echt uitstekend zitten.

 

118d
Voor onze eerste kennismaking met de nieuwe BMW 1 Serie gingen wij met een 118d op pad. Met een vermogen van 143 pk en een koppel van 320 Nm presteert de 1 Serie uitzonderlijk goed. Hij is stil en opvallend efficiënt, maar lekker alert wanneer je het gaspedaal flink intrapt. Het rijgedrag kan worden beïnvloed door de Driving Experience Control. Middels een eenvoudige druk op de knop kun je de 1 Serie van comfortabel tot sportief laten variëren. Zowel het onderstel als de reactie op het gaspedaal en de besturing passen zich dan op de gewenste rijmodus aan. Nieuw is de Eco Pro-modus. Deze stand stimuleert een zuinige rijstijl door het motormanagement, de verwarming, airconditioning en de spiegel- en stoelverwarming aan te passen. Ook worden tips gegeven, zodat de bestuurder daarop kan anticiperen. Bij veel andere merken voelt een eco-stand niet erg prettig en wil je deze het liefst zo snel mogelijk uitzetten. Maar in de BMW is dat anders. Je hebt niet het gevoel dat je de helft van het vermogen kwijtraakt en dat de auto supertraag reageert. Daardoor kun je deze stand optimaal gebruiken, zonder dat het rijplezier verloren gaat.

Nu al succesvol
De nieuwe BMW 1 Serie is leverbaar met verschillende motoren en in diverse uitvoeringen. Voor deze rij-impressie hebben wij ons weliswaar beperkt tot één type, maar dat de 1 Serie op alle fronten enorm is verbeterd, staat buiten kijf. Of je het vernieuwde design wel of niet mooi vindt, is een kwestie van smaak. Hoe dan ook, deze auto is een garantie voor succes. Temeer, omdat meerdere versies in de 20%-bijtellingscategorie vallen. De prijzen beginnen bij 27.950 euro voor de 116i. Ons testexemplaar, de 118d met een handgeschakelde zesbak, kost minimaal 31.950 euro.

 


 

 

 

 

 

 


  

BMW 118d

  

Prijs

31.950 euro

 

Vermogen

143 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

320 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

4,4 l/100 km

 

CO2-uitstoot

115 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

8,9 sec

 

Topsnelheid

212 km/h

 

Bagageruimte

360 liter

 


| Disclaimer