========================

  

    Rijtesten

 

• Renault Zoë
 
Seat Leon ST
 
Nissan Juke Nismo
 
Fiat 500 L Beats Edition
 

 

=====================

 

   


BMW 520d Touring


 

06-01-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

De nieuwe BMW 5 Serie overtreft alle verwachtingen. De verkoopaantallen rijzen de pan uit en nu de 520d Touring op de markt is, heeft het merk uit Beieren nóg een uitblinker die menig directeur erg zal aanspreken.


Nadat we eerder dit jaar onze eerste kilometers in de nieuwe BMW 5 Serie Sedan maakten, waren we erg onder de indruk. Niet alleen het ontwerp, maar vooral op het gebied van rijdynamiek en motorprestaties toont het merk uit Beieren haar ongekende klasse. Dat niet alleen wij enthousiast raakten, blijkt ook uit de verkoopaantallen. Om een te lange levertijd te voorkomen, voelde de importeur zich zelfs genoodzaakt om nog meer exemplaren naar Nederland te halen. Na de succesvolle introductie van de Sedan, is het sinds kort de nieuwe Touring die alle aandacht naar zich toetrekt. Het elegante design, gecombineerd met de sportiviteit van een 3 Serie, de luxe van een 7 Serie en een riante kofferruimte van minimaal 560 liter zal wederom voor een file bij de BMW-dealer zorgen.

 

184 pk

De instapmotor waar wij mee op pad gingen, is een heel belangrijke. De 520d, overigens de enige viercilinder uit het gamma, verbruikt namelijk het minst in zijn klasse. Volgens de fabriek verstookt hij gemiddeld 5,1 l/100 km met een CO2-uitstoot van 135 g/km. De handgeschakelde versie heeft dan ook een dikverdiend A-label. Ons testexemplaar was voorzien van een achttraps automaat, die 0,2 l/100 km meer verbruikt, vier gram meer uitstoot en een B-label heeft. Zuinig rijden ligt geheel aan de bestuurder, maar de 520d is, in welke uitvoering dan ook, een buitengewoon representatieve en milieubewuste zakenauto. Echter, zoals het BMW betaamt, gaat een efficiënt brandstofverbruik niet ten koste van de prestaties. De 2,0-liter diesel levert immers een vermogen van 184 pk en een maximumkoppel van 380 Nm. Trap het gaspedaal in en je kunt je niet voorstellen dat dit de zuinigste auto in zijn segment is. Een sprint van 0-100 km/h vergt slechts 8,3 seconden geduld. Tijdens het bochtenwerk is het net alsof we op rails rijden, want de 5 Serie reageert zeer alert op stuurbewegingen en de wegligging is ongekend. Tevens verdient de automaat een groot compliment. Hij schakelt vrijwel traploos en exact op het juiste moment. Rijden in de BMW 5 Serie is een verademing, temeer vanwege het Dynamic Driving Control. Hiermee kun je de set-up van de auto laten variëren van Comfort tot Sport+.

 

Multifunctioneel

Vanbinnen is het pure luxe wat de klok slaat. De stoelen zijn in dusdanig veel verschillende standen verstelbaar, dat iedereen een heerlijke zit weet te vinden. Het complete interieur is tot in de puntjes afgewerkt en wekt een oase van rust en kwaliteit. Achterin vinden twee volwassenen een zee aan (been)ruimte en samen met de ruime bagageruimte is de 5 Serie Touring multifunctioneel. Waar ook goed over is nagedacht, is het afdekscherm in de kofferbak dat automatisch omhoog schuift als de achterklep wordt geopend. Daarmee wordt het inladen van één of meerdere tassen aanmerkelijk prettiger. Na een aantel dagen te hebben gereden, is het duidelijk dat de nieuwe Touring niet alleen een prachtige auto is om naar te kijken, maar ook één die alle inzittenden op hun wenken bediend. De 520d Touring is in drie uitrustingniveaus te verkrijgen, waarvan de prijzen beginnen bij 51.865 euro.

 

 

 

 


  

BMW 520d Touring

High Executive

 

Prijs

62.815 euro

 

Vermogen

184 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

380 Nm bij 1.900 t/min

 

Transmissie

Achttraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

5,3 l/100 km

 

CO2-uitstoot

139 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,3 sec

 

Topsnelheid

220 km/h

 

Bagageruimte

560 liter

 


| Disclaimer