Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW 530d Gran Turismo


image/jpegimage/jpeg

 

26-01-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Sinds de introductie van de 5 Serie Gran Turismo wordt het bij BMW steeds lastiger om een keus te maken. Kies je voor sportiviteit of juist een zakelijke uitstraling. En dan in coupé- of SUV-stijl? De nieuwe 5 Serie GT biedt van alles wat en hij was in het begin dan ook even wennen. Maar een nieuw model uit Beieren belooft altijd iets goeds…

 

Met welk ander model we de BMW 5 Serie GT moeten vergelijken, is een lastige vraag. Zoals ook bij de X6 het geval was, is de 5 Serie GT wederom iets compleet nieuws. BMW weet het hoe dan ook weer voor elkaar te krijgen om een schitterende en vooral opvallende bolide op de weg te zetten. ’s Avonds zorgen met name zijn coupé-achtige daklijn en de prachtige achterlichten voor een duidelijke premiumuitstraling. Hoewel hij pas relatief kort op de markt is, zijn er in Nederland nu al 300 stuks besteld (200 meer dan verwacht). Opvallend is ook de hoeveelheid positieve reacties van medeweggebruikers. BMW heeft bij veel mensen klaarblijkelijk weer de juiste snaar weten te raken. Het is dan ook afwachten wanneer een concurrent met een vergelijkbaar model komt aanzetten.

 

Ruim en functioneel

Hoewel de GT in de 5 Serie valt, heeft hij veel overeenkomsten met de 7 Serie. De 5 Serie GT gebruikt namelijk dezelfde bodemgroep en ook het dashboard is een kopie van die van de 7 Serie. Met die informatie hoef je je over ruimte geen zorgen te maken, alsmede over luxueuze en comfortverhogende voorzieningen. Achterin hebben twee of drie passagiers een zee aan ruimte en ook de ruime bagage-inhoud van 590 liter draagt bij aan de functionaliteit van deze GT. Omdat de 5 Serie GT beschikt over een hogere zitpositie vergeleken met een normale sedan, biedt hij enerzijds een optie voor mensen die een stapje hoger willen zitten en anderzijds voor mensen die een SUV gewend zijn en een lagere zit verlangen, zonder daarbij aan functionaliteit in te boeten.

 

Echte GT

Gran Turismo staat doorgaans voor sportief én ideaal voor de lange afstanden. Zodra je met de 5 GT op pad gaat, wordt ook duidelijk waarom BMW voor deze naam heeft gekozen. Wij reden de 530d, die met zijn voorbeeldige 3,0-liter zescilinder diesel 245 pk en 540 Nm ter beschikking stelt en de 5 GT als een raket afvuurt wanneer dat gewenst is. Vooral de sublieme achttraps automaat levert een grote bijdrage aan het geweldige rijgedrag van BMW’s nieuwste. Wat het rijplezier nog verder versterkt, zijn de vier rijmodi waaruit kan worden gekozen. Met deze verschillende standen kunnen de demping, het stuurgedrag, de gasrespons en de DSC (Dynamic Stabiliteits Controle) worden beïnvloed. Ook de automaat zal zijn schakelmomenten aanpassen aan de gewenste rijstand. Het overschakelen van rijstand kan op ieder gewenst moment en het verschil is ook direct te merken. Dat de 5 Serie GT een echte rijmachine is, blijkt wanneer er in Sport of Sport+ wordt gereden. Het strakke stuurgedrag en de rotsvaste wegligging staan niet in verhouding tot het formaat en gewicht van deze GT. Wat ook genoemd mag worden, is hoe opvallend lastig het in de sneeuw blijkt om met deze BMW in de slip te raken. De andere kant van het verhaal is dat, als je je best doet, je bovendien gemiddeld 6,5 l/100 km kan bereiken, waarmee deze 1.935 kg wegende GT behoorlijk efficiënte verbruikscijfers noteert. De BMW 530d Gran Turismo wordt door zijn CO2-uitstoot van 173 g/km dan ook beloond met een groen C-label. Uiteindelijk is de conclusie dat de 5 Serie GT een veelzijdig karakter heeft en daarom ook voor een breed uiteenlopend publiek geschikt is. Of je nu een sportieve rijder bent, een directielid of juist een familieman die veel ruimte en functionaliteit wenst, de 5 GT voldoet aan alle criteria. Vooral voor de langere afstanden scoort hij bijzonder goed. De 530d is (vooralsnog) de enige diesel in het gamma van de GT en hij is verkrijgbaar vanaf € 71.430,-.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer