Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW 730Ld


image/jpeg

 

27-08-2009 - De BMW 730Ld. Goed, zeer goed of uitstekend?

 

De vorige 7 vind je mooi of lelijk. Goed, de facelift bracht tegenstanders dichter bij elkaar, maar gevoelsmatig kon het toch wat minder provocatief. Welnu, de nieuwe 7 Serie voldoet aan dit verwachtingsprofiel. De carrosserie is minder complex vormgegeven, hetgeen de handen eerder op elkaar krijgt. Dat we hier te maken hebben met het vlaggenschip lijdt geen twijfel. Om te beginnen is het een kolos van een wagen. De ‘L’ in de typeaanduiding geeft aan dat het zelfs een verlengde versie betreft. De wielbasis is met veertien centimeter opgerekt, teneinde de achterpassagiers een zo comfortabel mogelijk verblijf aan te bieden. Een flinke jongen, dus. Zo meet hij in lengte ruim vijf meter. Als deze 7 Serie in de achteruitkijkspiegel opduikt, stuur je waarschijnlijk onderdanig een baan naar rechts, omdat de twee kenmerkende BMW-nieren fors zijn gegroeid. Het sterkst vinden we de achterzijde die lekker dik voor de dag komt, mede dankzij de goed gevulde wielkuipen.

 

Thuiskomen

Aan luxe ontbreekt het deze 730Ld niet. Want, wie met een basisprijs van € 102.801,- uitkomt op uiteindelijk € 161.298,- heeft zich laten gaan als een kind in de snoepwinkel. Maar, het is niet alleen een overdaad aan allerhande gadgets dat het verwende gevoel teweegbrengt. Nee, het is vooral de ervaring van thuiskomen. Neem alleen de briljante fauteuils. Heus, u blíjft zitten. Op de achterbank is het eveneens heerlijk toeven. Niet onbelangrijk, want daar verblijft doorgaans de eigenaar van de automobiel. Om deze reden is zowel voor- als achterin het iDrive vertegenwoordigd. Verder is de uitstraling, dankzij de hoogwaardige materialen en smetteloze afwerking, van beminnelijk niveau. Veiligheids- en statusverhogend zijn ook de talrijke camera’s aan boord.

 

Een zescilinder

Onder de motorkap treffen we geen achtcilinder of een meertellende variant aan. BMW heeft in zijn zwaarlijvige 7 Serie ‘slechts’ een 245 pk sterke 3,0-liter zescilinder gelepeld. Maar de met een C-label bekroonde 730Ld is allesbehalve ondergemotoriseerd en dat is te danken aan het koppel van liefst 540 Nm, dat tussen de 1.750 en 3.000 toeren beschikbaar is. In combinatie met de geniaal werkende zestrapsautomaat is de acceleratie altijd toereikend en zelfs meer. De standaardsprint rondt hij in 7,3 seconden af. Jawel, u leest het goed. Geen moment hebben we het idee dat de krachtbron zich te veel moet inspannen om tot dit soort prestaties te komen. Het perfect geïsoleerde motorcompartiment heeft hier ook zijn aandeel in.

 

Comfort geniet voorkeur

Het maakt de 7 Serie niet uit wat voor type chauffeur plaatsneemt, want er zijn vier afstelmogelijkheden, te weten: Comfort, Normaal, Sport en Sport+. Hoe sportiever de voorkeur, des te minder carrosseriebewegingen. Ook veranderen de schakelmomenten van de automaat, wordt de besturing directer en reageert de 7 feller op het gaspedaal. Dat BMW een ultiem rijdersmerk is, bewijst de knop die alle elektronische ingrepen achterwege laat. Alle sportieve fratsen ten spijt, de 7 Serie komt het beste tot zijn recht in de Comfort-stand. Dan stap je namelijk altijd uitgerust weer uit. Wat ons betreft is de 7 Serie in alle opzichten volmaakt, dus verdient hij inderdaad het predicaat ‘uitstekend’.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer