Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW X1


image/jpeg

 

4-11-2009 - tekst Annemarie Rutgers 

Met de introductie van de X1 lijkt BMW zich verder te werpen op het zakelijke segment, want alles wijst erop dat deze auto daar speciaal voor is ontworpen. Wij onderwierpen de X1 aan onze kritische blik, om te zien wat hij het Nederlandse publiek te bieden heeft.

 

Bij het ontwerp van de X1 heeft BMW er rekening mee gehouden, dat SUV’s niet altijd goed vallen in het zakelijke segment en daarom is ervoor gezorgd dat deze nieuwste telg in de sedan/touring-categorie valt. Maar, daarbij is getracht wel de voordelen van een SUV - namelijk een hoge zit, een stoere uitstraling en interieurruimte - te behouden. Noviteit is dat de X1 het eerste X-model is, dat geleverd kan worden met achterwielaandrijving. De X1 is doordeweeks zakelijk verantwoord en in het weekend uitermate geschikt als gezinswagen, althans zo stelt BMW.

 

Typisch BMW

Al van een afstandje wordt duidelijk dat de vormgeving van de X1 geen verrassingen voor ons in petto heeft; het is typisch een spruit van BMW. Ook wat betreft het interieur heeft BMW het hoofd koel gehouden, wat heeft geresulteerd in een ingetogen – je zou bijna zeggen zakelijk – interieur. Maar, dit betekent absoluut niet dat het je aan comfort ontbreekt in de X1. De stoelen zijn prima af te stellen en bieden voldoende steun. Bovendien is de been- en hoofdruimte voorin meer dan voldoende. Overigens heeft BMW met de indeling van het interieur wel meer rekening gehouden met het multifunctionele karakter van de auto, wat zich onder andere uit in een achterbank, die in drie delen neerklapbaar is.

 

image/jpeg

 

Hoge ogen

Verwachting is dat de 2,0-liter sDrive20d hoge ogen gaat gooien bij de Nederlandse automobilisten, dus dat is dan ook de versie die we hebben gereden. In de stad proberen we voor de vele stoplichten het start/stop-systeem veelvuldig uit, voordat we de snelweg opgaan. Dit systeem is onderdeel van het, inmiddels bekende, EfficientDynamics en schakelt de motor uit wanneer de auto in zijn vrij staat en de koppeling wordt losgelaten. Zodra de koppeling weer wordt aangeraakt, start de motor weer op. De snelheid waarmee dit gebeurt, is uitstekend bij een gematigde rijstijl, maar de sportieve rijder zal er waarschijnlijk liever geen gebruik van maken. Op de snelweg merken we dat de X1 over voldoende power beschikt om de andere weggebruikers de baas te zijn. In de linkerbaan wordt er regelmatig plaats gemaakt als we een auto achterop naderen. Hieruit is op te merken dat de X1 de uitstraling van een SUV niet ontbeert. Daarom kunnen we ook zeggen dat BMW in zijn opzet is geslaagd; De X1 gedraagt zich als een SUV, maar kent er niet de nadelen van.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer