Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW X3


 

05-05-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Met veel belangstelling keken wij uit naar onze eerste kilometers in de nieuwe BMW X3. Want wat moeten we er van verwachten. Is hij puur een kleine X5 of juist niet?

 

BMW was het eerste Duitse premiummerk dat een compacte SUV introduceerde. En dat ging niet geheel onopgemerkt, want de X3 werd een succes. Sterker nog, concurrerende merken als Audi en Mercedes-Benz wisten niet hoe snel ze een vergelijkbaar model op de markt moesten brengen. Maar als je de eerste bent, ben je na verloop van tijd ook de eerste die achter de feiten aan loopt en de X3 was dan ook heftig toe aan vervanging. In de tussentijd heeft de X5 zich flink doorontwikkeld en werd ook de X1 aan het gamma toegevoegd. De nieuwe X3 profiteert van die ontwikkelingen. Hij mag dan ook gezien worden als een ideale mix van goede eigenschappen van zowel de X5 als de X1. Het design is in de basis nog steeds hetzelfde. Zo zien we scherpe lijnen en hij is wat hoekiger, waardoor de X3 niet zomaar een kleine X5 kan worden genoemd. Daarentegen is het model ten opzichte van zijn voorganger een stuk gegroeid. Hij is tien centimeter langer en in zijn totaliteit is hij net zo groot als de eerste generatie X5.

 

Topkwaliteit
Voor de testrit kregen wij de xDrive20d tot onze beschikking en wat direct opvalt, is dat het interieur vrijwel hetzelfde is als dat van de X5. En dat is overigens ook meteen het grootste verschil met de vorige X3. Alles wat je ziet en aanraakt is van topkwaliteit en de toegenomen buitenafmetingen resulteren in een zee van ruimte, zowel voor- als achterin. Lekker met de X3 op vakantie? Als we de achterklep elektrisch openen, zien we een laadvolume van 550 liter en dat is geen liter te weinig.

 



xDrive
Er zijn weinig BMW’s waarop de slogan ‘BMW maakt rijden geweldig’ niet van toepassing is en bij de X3 is dat eigenlijk hetzelfde verhaal. Net zoals de meeste recente modellen kun je het karakter van het onderstel laten variëren tussen Normal, Sport en Sport+. Opvallend is dat de comfort-stand ontbreekt, maar aangezien de X3 in de Normal-stand aanmerkelijk comfortabeler is dan het vorige model, missen we ook niets. Vooral op de snelweg is de X3 een heerlijke cruiser. Door kinderlijk eenvoudig de Sport-stand in te schakelen, reageert hij feller, hij dempt stugger en het stuurwiel biedt meer weerstand. Ondanks het hoge zwaartepunt ligt hij werkelijk als een rots op de weg en hebben we tijdens enthousiaste stuurbewegingen geen moment het gevoel dat we de controle verliezen. Met zijn permanente xDrive-vierwielaandrijving en ruime bodemvrijheid staat de X3 ook in slechte weersomstandigheden zijn mannetje.

Beschaafd
Verder is de combinatie van de 2,0-liter viercilinder dieselmotor (184 pk, 380 Nm) en de automatische achttrapstransmissie gewoonweg uitstekend. In deze configuratie is de X3 geen snelheidsduivel, maar levert hij bij elk toerental voldoende pit voor een abrupte inhaalactie en blijft het gemiddelde verbruik keurig onder de 7,0 l/100 km. Ook het start/stop-systeem werkt keurig als je voor het stoplicht staat en de motor slaat razendsnel weer aan zodra je het rempedaal loslaat. Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de X3 een veelzijdig karakter heeft. Hij is multifunctioneel, uiterst comfortabel, maar sportief indien gewenst. Tevens oogt hij beduidend beschaafder dan een X5, waardoor hij voor de zakelijke rijder een representatieve leaseauto is. De X3 xDrive20d High Executive waar wij mee reden, kost ruim zeventig mille.


 

 

 

 

 


  

BMW X3 xDrive20d

High Executive

 

Prijs

60.050 euro

 

Vermogen

184 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

380 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Achttraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

5,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

147 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,5 sec

 

Topsnelheid

210 km/h

 

Bagageruimte

550 liter

 


| Disclaimer