Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Chevrolet Cruze Hatchback


 

12-08-2011 - tekst + foto's Wim Kamerbeek

Chevrolet weet ons de laatste tijd telkens positief te verbazen. De auto’s die ze bouwen zijn dan wel niet verschrikkelijk opwindend, maar intussen zijn het wel fijn rijdende wagens die het kwaliteitsniveau van de prijsvechter volkomen ontstegen zijn. Zo mochten we laatst in Nijkerk de nieuwe hatchbackversies van de Chevrolet Cruze uitproberen.

 

Sedans met kofferbak scoren in Nederland traditioneel slecht. Persoonlijk vind ik een hatchback ook mooier dan een sedan, maar waarom weet ik eigenlijk niet. In andere landen daarentegen vinden ze een hatchback raar. Als je ruimte nodig hebt, koop je een stationwagon en als je rond wilt rijden met je familie neem je een sedan. Waarom zou je iets nemen dat het één noch het ander is? Enfin, ’s lands wijs ’s lands eer.
Maar nu de Chevrolet Cruze Hatchback. Ja, het dient gezegd: hij ziet er goed uit. De gewelfde daklijn en de hoge schouders geven hem veel sportievere looks dan de sedan. Nee effe serieus: mensen die nu nog zaniken over ‘Koreaans blik’ of ‘Daewoo met een vlinderdasje’ moeten echt een setje nieuwe parameters aanschaffen. We krijgen zowaar zin om een stukje te gaan rijden. Alle 1.8-benzineversies worden direct ingenomen door collega-autojournalisten die het niet zien zitten in de 2,0-liter diesel. Wij stappen dus in een handgeschakelde diesel en verbazen ons (1.90 en 1.80 meter, ooievaarsstelten) over de beenruimte en het comfort voorin. De stoelen zitten lekker en het dashboard is mooi afgewerkt. Het dashboard zit vrij laag waardoor vooral de knieën van de bijrijdster boven de voorruit lijken uit te steken. De ruimte op de achterbank valt ook alleszins mee. De diesel is snel en behoorlijk stil. Zakelijk is hij minder aantrekkelijk vanwege de 25% bijtelling, maar dat hoeft niet voor iedereen een beletsel te zijn, en waarom zouden particulieren geen diesel mogen rijden? Met deze motor en de goede geluidsisolatie is dat zeker geen straf. 

 

 

Early adopters

Het lukt daarna zowaar om een handgeschakelde 1.8-benzine te scoren en we maken een lange tocht langs boerderijen, bossen en een stukje snelweg. Hij rijdt erg fijn, waarbij het vooral opvalt dat je nauwelijks vermoeid raakt. Dat komt door het Opel Astra-onderstel, word me ingefluisterd. De Cruze zit goed in zijn standaarduitrusting. Zes airbags zijn standaard op de instapversie LS, net als ESP en ISOfix. Voorts heeft die airco, elektrische ramen voor, en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en -stuur. Parkeersensoren, een regensensor, automatische airco, mistlampen, 16- of 17-inch lichtmetalen velgen en cruisecontrol zijn standaard op de luxueuze LT of LTZ. De prijs van de hatchback is gelijk aan die van de sedan; de dealer ziet u al graag langskomen vanaf 18.995 euro. Early adopters mogen daar nog 1.750 euro van aftrekken. Een Cruze met dieselmotor is alleen verkrijgbaar in de meest luxueuze LTZ-uitvoering waardoor de prijs een stuk hoger ligt: 28.695 euro.
De importeur denkt er over om de 1,8-benzinemotor als BiFuel (dus op benzine en LPG) op de markt te brengen. Later wordt het motorenaanbod uitgebreid met een 1,4-liter turbo benzinemotor en een 1,7- liter dieselmotor. Tegen die tijd is de Cruze zowel voor de particuliere als de zakelijke markt helemaal een auto om rekening mee te houden.


  

| Disclaimer