Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n C-Zero


 

20-12-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Volledig elektrisch aangedreven voertuigen lijken nog zo ver weg, maar vergis je niet. De technische ontwikkeling is niet meer bij te houden en de eerste elektrische auto’s zijn al te koop. Wij kregen de gelegenheid om de Citroën C-Zero aan de tand te voelen: onze eerste ‘elektrische’ rij-impressie.

De naam C-Zero was door Citroën snel bedacht. Het nieuwe model verbruikt immers zero liter brandstof, produceert zero schadelijke emissies en er is ook nog eens zero geluidshinder. De C-Zero is de ideale oplossing voor schone mobiliteit in het drukke stadsverkeer, hij biedt plaats aan vier volwassenen, is voorzien van een rijke uitrusting en achterin vinden we een bagageruimte van 170 liter. Zodra je achter het stuur van de C-Zero plaatsneemt, is er vrijwel niets wat erop duidt dat we het hier hebben over een honderd procent elektrische auto. Zo is het dashboard ‘gewoon’ zoals we van andere auto’s zijn gewend. Op de middenconsole vinden we de gebruikelijke bediening voor de airconditioning en een radio/cd-speler en verder zitten alle andere bedieningselementen op de logische positie. Het enige verschil zit ‘m in de snelheidsmeter, toerenteller en brandstofmeter. Zodra we de contactsleutel omdraaien om de C-Zero te starten, klinkt er eerst een piepsignaal, waarna een groen lampje op het instrumentenpaneel aangeeft dat hij ‘ready’ is. Vervolgens zet je de automaatpook in ‘D’ en weg ben je.

64 pk
Rijden in de C-Zero is in het begin even wennen, want ondanks dat je weet dat je in een elektrische auto rijdt, is het ontbreken van motorgeluid toch een aparte ervaring. Het geluid dat de C-Zero wel maakt, is zeer te vergelijken met dat van een tram. Vooral tijdens het afremmen. De elektromotor levert een vermogen van 64 pk en een maximumkoppel van 180 Nm. Dat laatste is al vanaf stilstand beschikbaar en dat merken we ook tijdens het accelereren, want de C-Zero schiet toch aardig rap van zijn plek. De topsnelheid bedraagt 130 km/h, waardoor hij ook op de snelweg prima kan functioneren. Verder stuurt hij vrij licht en zorgt de opvallend kleine draaicirkel voor veel wendbaarheid in de stad. In plaats van een toerenteller is de C-Zero voorzien van een meter waarmee wordt aangegeven hoeveel vermogen wordt gebruikt. De ‘brandstofmeter’ geeft aan hoeveel power de batterij nog heeft en middels de dagteller kunnen we het aantal gereden kilometers in de gaten houden. De actieradius bedraagt zo’n 130 kilometer.

Prettig autootje
Zodra de accu leeg is, kan de C-Zero eenvoudig via het stopcontact worden opgeladen. Het volledig opladen bedraagt zes tot tien uur. Krijgt de bestuurder te kampen met tijdgebrek én een lege accu, dan kan via een snellader tachtig procent van de accu in dertig minuten worden opgeladen. De Citroën C-Zero is ons al met al prettig bevallen. Hij is één van de eerste elektrische voertuigen die in massa wordt geproduceerd en het is dan ook de vraag hoe de markt er op reageert. Hij is er als één uitvoering en de prijs bedraagt 34.164 euro.

 

 

 

 



  

Citroën C-Zero

 

Prijs

35.165 euro

 

Vermogen

64 pk bij 3.500 t/min

 

Koppel

180 Nm bij 0 t/min

 

Transmissie

Eentraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

0,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

0 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

0%

 

0-100 km/h

15,9 sec

 

Topsnelheid

130 km/h

 

Bagageruimte

166 liter

 


| Disclaimer