Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n C3


image/jpeg

 

11-11-2009 - tekst Nile van Leeuwen 

Citroën heeft de doelstelling op het gebied van kwaliteit en uitstraling naar een hoger plan getrokken. Zo werd het merklogo vernieuwd en worden de nieuwe modellen voorzien van hoogwaardige materialen. De nieuwe C3 is het eerste model dat van deze nieuwe maatstaf profiteert. Hoewel hij pas in het eerste kwartaal van 2010 bij de Nederlands dealers verschijnt, reden wij alvast de eerste kilometers.

 

Citroën heeft de ontwikkeling van de nieuwe C3 zeer serieus genomen. De C3 vormt dan ook naar eigen zeggen de nieuwe maatstaf in zijn segment op het gebied van kwaliteit, comfort en stijl. Zodra we de nieuwe C3 van dichtbij bekijken en vervolgens achter het stuur plaatsnemen, hebben we ook geen enkele reden om daar aan te twijfelen. Het volledig nieuwe design is sympathiek, stijlvol en – afhankelijk van de kleur – best wel chique. Diverse chromen accenten, zoals de portiergrepen, de strip onder de zijruiten en rondom de grote grille dragen hier aan bij. Qua formaat heeft Citroën het ten opzichte van de vorige generatie C3 zo gelijk mogelijk weten te houden, met als resultaat dat hij een van de meest compacte modellen uit zijn segment is. In tegenstelling tot de steeds groter wordende modellen, blijft hij met een lengte van 3,94 meter binnen de grens van vier meter. Vanbinnen is echter weinig te merken van dergelijke compacte buitenafmetingen. Het fraaie dashboard is slim vormgegeven, waardoor er meer ruimte voor passagiers is ontstaan. Bovendien kan de bijrijdersstoel acht centimeter verder naar voren worden geschoven, waar de passagier achterin duidelijk van profiteert. Als we vervolgens de achterklep openen, zien we een bagageruimte waar zelfs 287 liter in kan worden weggestopt.

 

image/jpeg

 

Zenith

Het meest opvallende aan de nieuwe C3 is zonder meer de Zenith-voorruit, die in één geheel tot boven het hoofd van de bestuurder doorloopt. Vanzelfsprekend zorg dit voor aanzienlijk meer lichtinval en dus ook voor een behoorlijk ruimtelijk gevoel. Vanwege het zichtveld tot 108 graden is het net alsof je in een glazen bol rijdt, maar naarmate de kilometers verstrijken raak je daar al gauw aan gewend. Vanaf de achteruitkijkspiegel is deze voorruit tevens getint, zodat je niet al te veel last krijgt van de eventuele felle zon. Mocht een dergelijk grote voorruit op een bepaald moment helemaal niet wenselijk zijn, dan kun je zelfs een scherm met twee zonnekleppen naar voren schuiven, waardoor je het plafond verlengt en dus altijd de gewenste lichtinval kunt bepalen.

 

image/jpeg

 

Hoge ogen

Als we de rijkwaliteiten van de nieuwe C3 eens onder de loep nemen, wordt duidelijk dat het met het comfort helemaal goed zit. Het stuurgedrag is niet voorbeeldig, maar voor een auto van dit kaliber meer dan voldoende. De beoogde kwaliteitsdoelstellingen komen met name tot uiting in de geluidsisolatie, de afwerking en het instrumentenpaneel dat een hoogwaardige uitstraling heeft. Het ‘matcht’ ook geheel met het exterieurdesign. Zowel de 1.4 VTi met 90 of 120 pk, alsmede de 90 pk sterke 1.6 HDiF dieselmotor leveren voldoende kracht om lekker vlot met het verkeer mee te kunnen, met behoud van een gunstig verbruik. Hoewel we verwachten dat de nieuwe Citroën C3 vooral bij de vrouwelijke particulier zal aanslaan, beschikt hij over alle eigenschappen om ook in de zakelijke markt én voor een uiteenlopend publiek hoge ogen te gooien. De prijzen zijn officieel nog niet bekend, echter heeft Citroën laten doorschemeren dat de vanafprijs niet boven de huidige prijs zal komen te liggen, oftewel: € 12.990,-. De Zenith-voorruit is overigens niet standaard. De nieuwe C3 is in ieder geval een voorbode van wat we de komende tijd van het befaamde Franse merk kunnen verwachten.

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer