Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n C4


 

14-12-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

De nieuwe Citroën C4 is ontworpen om zowel particuliere als zakelijke consumenten op hun wenken te bedienen. Hij zet nieuwe maatstaven en voorziet in creatieve technologie. Wij maakten de eerste kilometers met Citroëns nieuwe hatchback.

 

Een nieuw model uit de stal van Citroën is doorgaans een feest voor het autojournaille. Technische hoogstandjes, ingenieuze oplossingen en een onderscheidend exterieurdesign hebben het Franse merk een prachtige historie opgeleverd. Bij de ontwikkeling van de compleet nieuwe C4 heeft Citroën zich echter enigszins ingehouden. De C4 heeft de taak om de makers van bijvoorbeeld de Volkswagen Golf, Peugeot 308 en Opel Astra het vuur aan de schenen te leggen, terwijl de DS4 juist voor het nodige onderscheid moet zorgen.

Primeurs
Het is duidelijk dat Citroën het segment van de C4 onder een vergrootglas heeft gelegd, want de bagageruimte met een inhoud van 408 liter is ongeëvenaard. Hij biedt opvallend veel been- en hoofdruimte achterin en tevens zijn diverse veiligheidsvoorzieningen, zoals een detectiesysteem voor de dode hoek en een programmeerbare cruisecontrol, een primeur in zijn segment. Bovendien is de elegant ontworpen C4 nu een hatchback als nooit tevoren. Waar de vorige generatie vijfdeurs nog behoorlijk rond was vormgegeven, is de nieuweling wat hoekiger en beschikt hij over ideale proporties om in zijn segment te excelleren.

Hoogwaardig
Net als de bij de C3 en C5 merken we achter het stuur van de C4 dat het model zich hoger wil positioneren. Er is veel aandacht besteedt aan het creëren van een prachtige cockpit, de gebruikte materialen zijn dik in orde en sluiten naadloos op elkaar aan. Tevens biedt het interieur volop ruimte en opbergmogelijkheden. De versie met een automatische transmissie beschikt zelfs over een hoog en breed vak in de middenconsole dat gekoeld en verlicht is en waar vier flesjes van een halve liter in passen. Erg handig! Wat het interieur nog aangenamer maakt, zijn de meters op het instrumentenpaneel die dankzij diepte- en contrasteffecten erg fraai ogen en waarvan tevens de verlichting in kleur kan worden gewijzigd.

Comfort
Rijden in de nieuwe Citroën C4 staat gelijk aan puur comfort. Op de eerste plaats zitten de stoelen geweldig goed, geluiden vanbuiten zijn nauwelijks waar te nemen en alle bedieningselementen liggen perfect binnen handbereik. Qua demping heeft Citroën voor de gulden middenweg gekozen, want het voelt over het algemeen erg comfortabel, maar zelfverzekerd tijdens het afleggen van bochtige wegen. Onderhuids is de C4 te verkrijgen met een keur aan benzine- en dieselmotoren. Wij reden met de 156 pk sterke 1.6 THP benzinemotor die op het gebied van vermogen niets tekort komt. Hij is lekker vlot en gaat bovendien efficiënt met de brandstof om. Jammer dat deze motor louter wordt geleverd in combinatie met een traag schakelende, halfautomatische zesbak. In deze versie wil je gewoon een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat met dubbele koppeling, zoals vele concurrenten in dit segment reeds aanbieden. Tevens konden we de 150 pk sterke 2.0 HDi aan de tand voelen. Ook deze zelfontbrander levert meer dan voldoende power, hij heeft zijn maximumkoppel van 340 Nm bij 2.000 t/min te pakken en de handgeschakelde zesbak, die hier wel standaard is, voelt trefzeker. De combinatie van comfort, een hoog koppel en een gunstig brandstofverbruik maakt van de C4 2.0 HDi een ideale kilometervreter.

18.990 euro
Dat de C4 een succesvolle marktintroductie tegemoet gaat, twijfelen wij niet aan. Ten opzichte van zijn voorganger is hij iets minder gedurfd, maar dat ervaren we als positief. Vooral voor mensen die comfort een belangrijke eigenschap vinden, is een bezoekje aan de Citroën-dealer aan te raden. Veiligheid en kwaliteit staan hoog in het vaandel en het complete motorenpalet voorziet in groene energielabels. Er zijn zelfs versies met 20% bijtelling. Verder is hij te verkrijgen in vier verschillende uitvoeringen en de prijzen beginnen bij 18.990 euro.

 

 

 

 



  

Citroën C4 1.6 THP Exclusive 

 

Prijs

27.700 euro

 

Vermogen

156 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

240 Nm bij 4.000 t/min

 

Transmissie

Halfautomatische zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,3 l/100 km

 

CO2-uitstoot

145 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,7 sec

 

Topsnelheid

214 km/h

 

Bagageruimte

408 liter

 


| Disclaimer