Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n C4 VTi 120 Exclusive


 

19-04-2011 - tekst + foto's Wim Kamerbeek

Karakter bij een Franse auto is net als mosterd op een Nederlandse kroket: lekker, maar je moet het niet overdrijven, want dan gaat het tegenstaan. De door ons geteste Citroën C4 balanceert aangenaam op de grens van hoeveel karakter een automobilist aankan, al gebiedt de eerlijkheid te vertellen dat hij er een paar keer overheen ging. 

 

 ‘Okkernootbruin’ klinkt niet als een mooie lakkleur, maar ‘Brun Hickory’ kan best mooi zijn. Fauteuils met half lederen bekleding in ‘Chaîne et Trame Saint Cry + Cuir’ kunnen alleen maar aangenaam zitten. Blind Spot Information System (BLIS) of Système de l’Angle Mort (SAM): precies hetzelfde, maar je kijkt toch anders in je spiegel. Oh, en de auto heeft een karaktervol stuurtje. Ligt heerlijk in de hand en de onderkant is een recht stuk aluminium dat lekker koud aanvoelt. Over fauteuils gesproken; de voorstoelen hebben een massagefunctie. Voor mij een nouveauté, of er een zachte deegroller langzaam over je rug rolt. Moet heerlijk aanvoelen op lange ritten. Nog meer karaktertrekjes: je kunt de kleur van de meterverlichting aanpassen en zelfs het geluid van de richtingaanwijzerklikken. Ook de fraaie krul in de vorm van de hoofdsteunen mogen we niet onvermeld laten.
Maar dan gaat het qua karakter (een beetje) fout met de elektrische handrem die op een onhandige plek bij de armsteun zit. Een cd-doos raakt uit koers door de pook en activeert de handrem. De auto komt schokkerig tot stilstand, maar gelukkig reden we stapvoets. Nog zoiets: bij het remmen voor een verkeerslicht gaat er ineens een irritant lampje aan dat de airbags en gordels niet goed werken. Verdwijnt ook weer vanzelf, dus scharen we het maar onder caractère.

 

 

Plafond 
“Hé pap, waar is dit knopje voor?” Autojournalisten zijn berucht vanwege het nooit lezen van instructieboekjes (autokopers doen dat gelukkig wel) en wanneer de zoon des huizes vraagt of hij op een knopje in het plafond mag drukken, krijgt hij nonchalant toestemming. We schrikken ons een hoedje, want over de speakers schettert een dringende telefoontoon. “Citroën Assistance, waarmee kan ik u van dienst zijn?”, klinkt het met een charmant accent. Wel even schrikken, maar aan de andere kant is het een geruststellend gevoel dat je altijd slechts één knop verwijderd bent van hulp. Maar het is ook weer typisch Citroën. 

 

Citrofielen 
De C4 met 1.6-motor en 120 paardenkrachten is geen snelheidsduivel, maar meer een auto om ontspannen te toeren, ook dankzij het fraaie interieur, de vele opties, het lekkere stuur met goed uitgebalanceerde stuurbekrachtiging en de semi-kuipstoelen. De ware Citrofielen moeten wachten op de meer eigenzinnige DS4, maar wie een zich onderscheidende, doch niet té karaktervolle auto zoekt, zit goed in de C4. Volgens kenners zou de C4 vooral concurreren met Duitse auto’s als de Golf en de Astra. Lijkt me onzinnig, want ik kan me niet voorstellen dat veel mensen een afweging maken tussen voorspelbare Gründlichkeit en nonchalante savoir vivre. Je smeert toch ook geen mosterd over je Kartoffelsalat?

De door ons gereden Citroën C4 kost 26.152 euro. Er is al een C4 vanaf 18.990 euro.


De fraaie curve in de hoofdsteun


  

Citroën C4 VTi 120 Exclusive 

 

Prijs

24.850 euro

 

Vermogen

120 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

160 Nm bij 4.200 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

6,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

143 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,8 sec

 

Topsnelheid

192 km/h

 

Bagageruimte

408 liter

 


| Disclaimer