Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citroen C4 Cactus


image/jpegAsfalt-Mehari


Wanneer je wekelijks in gloednieuwe testauto's mag rijden, gaat de spanning er op een goed moment wel een beetje vanaf. Maar als er dan zo'n bijzondere auto als de Citroën C4 Cactus in de testagenda staat, gaat het toch kriebelen. En het bleef kriebelen, want de Cactus is echt een interessante auto.

Want bijzonder is hij, in vele opzichten. Laten we beginnen met de 'zit'. Je zit betrekkelijk rechtop in een zachte stoel. Het lijkt wel wat op zo' n ouderwetse crapaud, je weet wel, zo'n Archie Bunker-stoel. Neem je de Cactus met halfautomatische versnellingsbak, dan krijg je een tweezitsbank. Gezellig, al is het wel te hopen dat je goed overweg kunt met je 'Edith'. De ruimte voorin is riant. Dat heeft te maken met de passagiersairbag die in het plafond zit, waardoor je een extra dashboardruimte hebt. Het heeft ook te maken met het optionele panoramadak. Dit is altijd open – stukje gewichtsbesparing – maar het is uitgevoerd in warmtewerend glas. Ook na uren in de brandende zon, is de Cactus niet warmer dan auto's met dicht dak, dus het thermische glas doet zijn werk uitstekend. De ruimte achterin en de kofferbak zijn riant. De achterpassagiers hebben geen slinger om hun raampje omlaag te draaien, maar een simpele knop waarmee het raam een stukje open scharniert. Erg retro, met als bijkomende oogmerken de auto voordelig en lichtgewicht te houden.
Kent u de Citroën Méhari nog? Dat was een lichtgewicht buggy-achtige auto gebaseerd op de Lelijke Eend, die vooral bekend is van Louis de Funès-films en avontuurlijke strandexcursies. Het klikt misschien vergezocht, maar de Cactus deed me denken aan de Méhari, die van 1968 tot 1988 werd gebouwd. Je zou de de Cactus een 21ste-eeuwse asfaltversie van de Méhari kunnen noemen. Ga maar na: je zit relaxt, je hebt volop de ruimte, de zon schijnt op je bolletje, het interieur is lict-retro, de auto is lichtvoetig en trekt veel bekijks en scoort veel opgestoken duimen. Het viel vooral op hoeveel Citroën-rijders de auto nieuwsgierig nakeken. Iedereen wil ook even zijn hand op de veel besproken Airbumps, de stootkussens in deuren en voor- en achterzijde, leggen.
Bijna alle functies in de Cactus zijn ondergebracht in de centrale display die het meest weg heeft van een iPad. De airco, radio, telefoon, navigatie en boordcomputer zijn hier ondergebracht. Het werkt allemaal vlot en intuïtief, maar met de aantekening dat je geen toerenteller hebt, maar goed: die had de Méhari ook niet. Een snelheidsmeter heb je natuurlijk wel en die is op de gewone plek in het dashboard aangebracht.
Onze Cactus was uitgerust met een 1.6 BlueHDi-dieselmotor. Deze is goed voor 100 paardenkrachten. Door het lage eigen gewicht (1.070 kilo) van de Cactus, heb je hier ruim voldoende aan om makkelijk met het verkeer mee te komen. Gemiddeld reden we 1 op 18, maar bij de afscheidsrit van de redactie naar de Citroën-garage met vooral snelweg haalden we 1 op 27.

De Cactus past eigenlijk in geen enkel hokje. Het is een volstrekt unieke auto
De C4 Cactus kost vanaf 15.990 euro. Wij kregen de 100 Launch Edition Shine Moonlight mee, die 19.940 euro moet kosten. En dat is echt een kleine prijs voor zoveel auto

image/jpeg
  

| Disclaimer