Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n DS3


image/jpeg

 

01-03-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

Onder de naam DS introduceert Citroën de komende jaren een reeks onderscheidende, luxe uitgevoerde modellen die naast het reguliere gamma van Citroën zullen worden aangeboden. De nieuwe DS3 is de eerste telg van de DS-lijn, waarmee Citroën wil concurreren met de Mini. Of de DS3 dat aankan, konden we zelf testen. Wij reden de nieuwe DS3 in Parijs, dé stad waar hij hoe dan ook moet slagen.

 

Het antwoord op de vraag of de Citroën DS3 onderscheidend genoeg is, is vrij eenvoudig. Want dat is de nieuwe DS3 zeker. Citroën heeft alles uit de kast getrokken om een stijlvolle, trendy auto op de markt te brengen. Waar diverse andere merken hun excentrieke producten baseren op een model van vroeger (retro), doet Citroën precies het tegenovergestelde. Citroën benadrukt dat het hier gaat om het zogenoemde ‘anti-retro’. De DS3 is namelijk iets compleet nieuws, iets wat volledig in de huidige tijd past en zich met niets anders laat vergelijken. Een belangrijk kenmerk van de DS3 zijn de vele mogelijkheden qua personalisering. Zo zijn de carrosserie, het dak, de 16- of 17-inch velgen en het interieur te verkrijgen in veel verschillende kleuren. De DS3 is dus geheel naar eigen smaak te verkrijgen. Voor het dak zijn bovendien diverse prints te bestellen, zoals bijvoorbeeld zebra-strepen, een maori-patroon of witte stippen. Verder zijn de ‘haaienvin’ aan de zijkant van het koetswerk en de led-dagrijverlichtingen in de voorbumper eveneens opvallende details. De DS3 is bij uitstek geschikt voor mensen die voor een acceptabele prijs een hippe, gepersonaliseerde auto willen rijden. Ook het interieur past prima bij zijn trendvolle uitstraling. De cockpit is compleet voorzien van degelijke materialen en de lederen, ietwat sportieve stoelen zitten heerlijk.

 

Strak sturen

Op het gebied van design is er op de DS3 dus weinig aan te merken. Gelukkig geldt hetzelfde voor zijn rijeigenschappen. Wij gingen op pad met de duurste en krachtigste versie, namelijk de 156 pk sterke 1.6 THP Sport Chic. Deze 1,6-liter turbomotor levert meer dan voldoende vermogen voor de 1.140 kg wegende DS3 en hij heeft dan ook aan 8,1 seconden genoeg om vanuit stilstand de 100 km/h te bereiken. Wie de DS3 1.6 THP tot het uiterste doortrapt, bereikt vervolgens een topsnelheid van 214 km/h. Sturen doet de DS3 in ieder geval uitstekend. De demping is wat straffer afgesteld dan we doorgaans van een Franse auto zijn gewend, maar op een hobbelige ondergrond wordt het nooit echt oncomfortabel.

 

Serieuze concurrent

De Citroën DS3 is niet alleen een auto met een leuke vormgeving, maar het is tevens een auto die voor serieuze concurrentie gaat zorgen in de klasse van de Mini en de nieuwe Audi A1 die dit jaar op de markt komt. De DS3 is een auto die op het gebied van techniek, rijkwaliteiten en afwerking ons positief heeft verbaasd. Daarmee heeft de Franse autofabrikant dus een goede indruk achtergelaten als het gaat om de nieuwe DS-lijn. De opvallend veel enthousiaste reacties tijdens het rijden in de Franse hoofdstad, is een teken dat Citroën de juiste koers vaart. De nieuwe DS3 staat inmiddels in de showroom vanaf € 16.890,-.

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer