Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n DS4


 

12-05-2011 - tekst + foto's Wim Kamerbeek 

Of een nieuwe auto ooit een klassieker wordt, is moeilijk te voorspellen. De legendarische Citroën DS had in 1955 net zo goed kunnen floppen en dan was er nu nog slechts een obscuur liefhebbersclubje met een stuk of tien leden die elkaar gefotokopieerde nieuwsbrieven toestuurden. Nou heeft Citroën natuurlijk wel een naam op te houden als het gaat om klassiekers (Eend, Ami, Traction Avant) maar hebben ze ook wel eens de plank flink misgeslagen (Axel, Xantia). Bij de presentatie met rijtest van de DS4 waren de vragen dan ook: draagt hij de letters DS met trots?

Citroën had het Spaanse Catalonië met hoofdstad Barcelona uitgezocht als decor voor de officiële presentatie van deze auto. De woorden kosmopolitisch, cultureel, eigenzinnig en mooi slaan allemaal op Barcelona. Ook op de DS4, maar toch in mindere mate. Hij is minder extravagant ten opzichte van de C4 dan de DS3 ten opzichte van de C3. Hij slaat zeker niet in als een bom, zoals de DS deed in ´55. Veel indruk maken wel het geheel lederen interieur, de mooie stoelen, de vernuftig weggewerkte handgreep van de achterdeuren, de a-centrische velgen en de hoog doorlopende voorruit met tweetraps zonneschermen. De meeste auto´s hebben een saaie achterkant maar deze is bij de DS4 helemaal top. Vooral de hoek waar de zij- en achterruit samenkomen met de achterlichtpartij is vanuit kikvorsperspectief prachtig. Mensen die niet telkens op de grond willen gaan liggen om te genieten van hun DS4 kunnen zich ook staande verlustigen aan het lijnenspel. Sommige journalisten vinden de bruine lak prachtig, terwijl anderen voor het parelmoerwit gaan. Minder is men te spreken over de rare uitsnede van de achterdeur die bij het onbehoedzaam openen als een soort hellebaard langs je borst scheert. De ruimte achterin houdt niet over. Het Zwitserse en Franse autojournaille zit misschien wel languit, maar de lange Nederlanders passen met moeite achterin. De DS4 zal niet hoog scoren op de Nederlandse taximarkt. Soit. 

 


Geleiderail 
Dan mogen we rijden. Er is een route uitgezet door het heuvelige Catalaanse wijnland. ’s Morgens rijden we met de HDi 160. Deze dieselmotor is echt wat je noemt soepel. Hij protesteert bij geen enkele hellingshoek in willekeurig welke van de zes versnellingen. De DS4 blijkt een stuk sportiever afgesteld dan zijn burgerlijke broertje, de C4. De auto zoeft als langs een geleiderail langs de wijngaarden. We lunchen in de prachtige wijngaard Vilarnau, regio Penedès, waar de beste cava vandaan komt. De bekendste is trouwens Freixenet. Je kunt vele van deze wijngaarden bezoeken om te proeven. Dit noemen de Spanjaarden enoturismo, niet te verwarren met ecotourisme.

 


’s Middags ruilen we de diesel in voor de THP 200 benzineversie. Deze is echt heel snel en de combinatie met het sportieve onderstel maakt hem nog sportiever. In de motor is een membraan gemonteerd dat bij hoge toerentallen sportief meeklappert. Collega’s vinden het een prachtig geluid. Kwestie van smaak. Als ik zou moeten kiezen, nam ik toch de diesel. Met zijn souplesse en enorme trekkracht vind ik deze vooral in de drukke binnenstad handiger dan de nerveuze 200 pk benzinemotor, terwijl hij in de heuvels naar mijn zin meer dan snel genoeg is. Een punt van kritiek is dat de raampjes achterin niet open kunnen.
Weer teruggekeerd in Barcelona stapt de hoofdredacteur van Citroëxpert (blad voor Citrofielen) met een brede grijns om zijn kaken uit de DS4. Dat zou kunnen beduiden dat deze auto - net als goede wijn - alleen nog maar een paar jaar hoeft te rijpen om ook een klassieker te worden. Vanwege zijn uiterlijk, maar vooral toch ook door zijn rijeigenschappen.

 


  

Citroën DS4 HDi 160 Sport Chic

 

Prijs

35.100 euro

 

Vermogen

163 pk bij 3.750 t/min

 

Koppel

340 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

5,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

134 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,6 sec

 

Topsnelheid

212 km/h

 

Bagageruimte

385 liter

 


| Disclaimer