Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n DS5


 

20-10-2011 - tekst Nile van Leeuwen

Citroëns DS-lijn is bijzonder succesvol. Van de DS3 zijn al ruim 130.000 exemplaren verkocht en de verkopen van de DS4 gaan eveneens als een trein. Maar het DS-feest is nog lang niet klaar. De DS5 is de volgende en die stond voor ons klaar om hem in de omgeving van Nice aan de tand te voelen.

 

Dat Citroën een van de meest chique hotels aan de Côte d’Azur heeft uitgekozen om de nieuwe DS5 aan het internationale autojournaille te presenteren, is enerzijds apart omdat de vanafprijs ‘slechts’ 34.550 euro bedraagt, maar anderzijds begrijpelijk aangezien hij een bijzonder chique en luxueuze uitstraling heeft. Een hotelgast die zijn decadente Bentley door een hotelmedewerker lieten parkeren en het niet kon laten om de DS5 even van dichtbij te bewonderen, bevestigde dat.

 

Creatief
Om het model alvast beter te leren kennen, namen we plaats in een exemplaar dat pontificaal in het midden van de lobby stond te glimmen. Even voorin, achterin, kofferklep omhoog, even de afwerking en raamrubbers onder de felle spotlights bestuderen en de eerste indruk is gemaakt: dit is écht een kwalitatief hoogwaardige en opvallend ruime auto. Als we van een afstandje als een stel wijze mannen het design bespreken, heeft ieder weer een andere mening. Dat komt omdat de DS5 zich met niets laat vergelijken. Het creatieve lijnenspel zorgt ervoor dat het model er iets kleiner uitziet dan het in werkelijkheid is, de enorme 19-inch wielen lijken in verhouding helemaal niet zo groot en de carrosserie is een soort reusachtige hatchback, of zoiets… Tegelijkertijd is de zitpositie bovengemiddeld hoog en vinden we bekledingsmaterialen die ook in die zojuist geparkeerde Bentley te vinden zijn. Afijn, het is dus duidelijk dat de DS5 zich niet in een hokje laat plaatsen en dat is ook het doel van Citroëns DS-lijn. Geslaagd!

Sportief tintje
De volgende ochtend konden we niet wachten om met de DS5 te gaan rijden. Wie vaker in de omgeving van Nice komt, weet waarschijnlijk dat de prachtige, chique omgeving is bezaaid met slingerende bergwegen. Ideaal om de rijkwaliteiten van een auto onder de loep te nemen. Citroën staat doorgaans bekend om het hoge comfortniveau, maar de flinke drempels waar we bij het verlaten van het hotelcomplex overheen moesten, lieten direct weten dat de DS5 niet zo soepel veert als we eigenlijk hadden verwacht. Tijdens de ochtendspits richting het binnenland ging het vervolgens opvallend geruisloos en toen het bochtenwerk eenmaal begon, werden wij vrijwel direct al positief verrast. Ondanks het enorme stuurwiel dat het liefst in de middenstand blijft, stuurt de DS5 vrij licht, maar erg direct. En zonder dat het een moment oncomfortabel wordt, laat hij zich zeer solide door het bochtige landschap dirigeren. Het onderstel is heel fijn uitgebalanceerd en neigt zelfs naar het sportieve.

Zintuigen
Of de DS5 ook sportief ingestelde automobilisten zal aantrekken, is nog maar de vraag. De nadruk ligt voornamelijk op comfort, luxe en een onalledaags design. Zakelijk gezien is hij heel representatief, terwijl hij volop ruimte voor het hele gezin biedt. Voor Citroën-begrippen is hij ietwat aan de prijzige kant, maar je krijgt er heel veel voor terug. Het is alleen een auto die vooral op de zintuigen werkt. Je houdt er van, of niet.

 

 

 

 

 

 

 


  

Citroën DS5 HDi 160

Sport Chic

  

Prijs

46.900 euro

 

Vermogen

163 pk bij 3.750 t/min

 

Koppel

340 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

Zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

6,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

158 g/km

 

Energielabel

C

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,1 sec

 

Topsnelheid

215 km/h

 

Bagageruimte

465 liter

 


| Disclaimer