Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n DS5 THP 200 Sport Chic - Sterk ontwerp



Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Citroën DS5 is niet wat het lijkt. Zo zou je uit de naam kunnen afleiden dat de auto is gebaseerd op het onderstel van de C5, net zoals de DS3 van de C3 en de DS4 van de C4 is afgeleid. Ook de basis van de DS5 stamt uit de C4 familie, al is de spoorbreedte fors toegenomen.

Langgerekt
Vervolgens hebben de ontwerpers de DS5 een bijzondere carrosserievorm mee gegeven. Geen normale hatchback, geen traditionele stationcar, geen coupé, maar juist een mix van al deze stijlen. De lengte van 4,53 meter is relatief bescheiden, maar oog in oog met de Citroën lijkt de auto veel groter. Dat komt dan vooral door de bijzondere vlakverdeling, de grote wielen en de krachtige belijning. In het front zien we zoals bij alle DS-modellen het nodige chroom rond het logo en langs de randen van de grille. Chroom wordt ook doorgetrokken langs de randen van de motorkap en loopt door in de voorruitstijlen. Aan de onderkant van de portieren is dit materiaal eveneens te vinden en dat zorgt voor een chique, langgerekte uitstraling. Aan het profiel is duidelijk te zien dat de daklijn sterk naar achteren afloopt. De achterklep loopt flink in het dak door en is ook aan de bovenkant van glas. De achterruitwisser is van een minuscuul formaat en lijkt daardoor vrijwel overbodig.
Al bij al is de DS5 typisch een auto die je of heel fraai vindt, of absoluut niet bevalt. Dat is in de autowereld vaak een teken van een uitermate sterk ontwerp.


Horlogebandje

Bijzondere ontwerpdetails, daar loopt ook het interieur van over. Dat begint al meteen bij de prachtige bruin lederen bekleding, die als optie wordt verkocht. Citroën praat dan van Clubleer, dat er uit ziet als een gigantisch horlogebandje. Het is al bekend uit de DS4, maar komt in de grotere DS5 nog beter tot z’n recht. De stoelen bieden een prima zit, zijn comfortabel en ondersteunen goed. De achterbank levert een beetje een teleurstelling op. De hoogte van de auto is niet optimaal door de aflopende daklijn. Vreemd genoeg loopt de vloer bij de voetruimte omhoog naar de stoelen, zodat de voeten met moeite onder de stoel passen en zodoende de bewegingsvrijheid wordt beperkt. Wat betreft bagagevolume komt de DS5 prima mee, heeft minimaal 465 liter onder de hoedenplank en 1.288 liter als de bank wordt neergeklapt.
Het ontwerp van de cockpit is zeer fantasievol, niets is er alledaags. De vier klokken van het dashboard zitten onder een vloeiend verlopende overkapping, het smalle en hoge klokje is stijlvol en de middenconsole wordt hoog tussen de voorstoelen doorgetrokken. Tegen het dak vinden we diverse bedieningsknoppen en twee opbergvakken als in een vliegtuig. Jammer dat de symbolen van de knoppen moeilijk afleesbaar zijn.

Dynamisch
De afwijkende vormen zijn lang niet altijd praktisch, maar wie valt voor de charmes van de Citroën neemt het allemaal met graagte op de koop toe.
De DS5 heeft naast een keur aan diesels louter 1,6 liter benzinemotoren met of zonder turbo. De krachtigste is de THP 200 waarbij het getal staat voor het motorvermogen in pk. Bovendien zorgt het koppel van 275 Nm voor een prima trekkracht, zodat de prestaties beslist niet tegenvallen: een top van 235 km/u en een acceleratie naar 100 km/u in 8,2 seconden. Bovendien klinkt de motor met bescheiden inhoud lekker sportief en sluit goed aan bij het totaalgevoel van de auto. Het gemiddelde brandstofverbruik in de praktijk van boven de 1 op 11 is niet verkeerd. Het totale rijgevoel van de auto past bij elkaar, ook het dikke stuur met een sterk afgeplatte onderzijde. Echte Citroën-liefhebbers beoordelen de DS5 als te straf geveerd, wat deels toe te schrijven is aan de wonderschone 19 inch lichtmetalen wielen met lage banden. Sportief en dynamisch is eerder een kwalificatie die op de auto van toepassing is. Uitermate strak volgt de DS5 de aangegeven koers, maar is op lange trajecten beslist niet oncomfortabel.
Prijstechnisch gaat de Citroën DS5 richting modellen van Audi, BMW en Mercedes met als belangrijke pre een uiterst fantasievolle vormgeving. De basisversie is de turboloze 1.6VTi die minimaal 34.550 euro kost, terwijl onze THP 200 Sport Chic de duurste uit de benzinereeks is voor 41.940 euro.
  

| Disclaimer