Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citro?n DS5


image/jpegHoogvlieger


Een Citroën heeft vrijwel altijd karakter. Zo is rijden in de Citroën DS5  eigenlijk alleen maar te vergelijken met het vliegen in een vliegtuig. We kregen een week lang de DS5 met nieuwe Blue HDi 120 dieselmotor mee.
Hoezo 'als vliegen in een vliegtuig'? Ga ik u uitleggen. In de eerste plaats is de auto zodanig geveerd dat ie wat nadeint bij elke oneffenheid in het wegdek. Comfortabel, dat wel, maar het lijkt op vliegen. De zit achter het stuur heeft veel weg van de positie in een gevechtsvliegtuig. De brede middenconsole, de dikke deur en de diepe stoel zorgen dat je je omklemd voelt. Niet akelig, maar je zit ook niet echt breeduit. De illusie van een sportvliegtuigcabine wordt gecomplementeerd door het unieke drievoudige panoramadak. Tussen de beide voorste dakopeningen zit een aantal schitterend vormgegeven schakelaars (onder meer voor het headup display), zoals dat ook in een vliegtuig het geval is. Als laatste noem ik de neus van de auto die volkomen onzichtbaar is van achter het stuur. Dat lijkt op het uitzicht vanuit een groot passagiersvliegtuig.

Die Blue HDi 120 dieselmotor is een wondertje van techniek. We boekten in de testweek een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Dat is keurig voor zo'n grote auto, maar opvallend is dat de motor niet geknepen aanvoelt, zoals veel moderne zuinige motoren. Hij is soepel en erg stil. Het is gewoon een vlotte motor, in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak die de zakelijke rijder 20% bijtelling oplevert.
 
Het karakter heb ik al omschreven als vliegtuigachtig, maar een Citroën zou geen echte Citroën zijn als hij niet een paar eigenaardigheden had. Zo lijkt de achterklep alleen maar te openen met de afstandsbediening. Nergens kan ik een hendel of knop vinden. Later hoor ik van mijn zwager die in een dieselhybride DS5 rijdt, dat er onder de bumper een ontgrendelingsknopje zit. Waarschijnlijk stond die informatie in de gebruiksaanwijzing, maar ja, die lees ik nooit. Ook zo karakteristiek is de ontgrendeling van de achterdeursloten. De ene keer gaan ze wel open als je de voordeuren opent of ontgrendelt en de andere keer niet. Zit ongetwijfeld een logica achter, maar ik kan hem niet binnen een week ontdekken.

Maar ja, zulke dingen weet je als je in een Citroën stapt. Het neemt niet weg, dat de auto zalig rijdt, dat de stoelen heerlijk zitten en dat hij een schitterend interieur heeft. Nu al weet je dat deze auto eeuwigheidswaarde heeft en zo in het rijtje illustere voorgangers als de DS en de CX past.
Het is dan ook met de nodige weemoed dat ik de auto weer inlever bij de importeur.

De consumentenprijs van deze DS5 bedraagt 32.490 euro. Citroën Nederland had er nog voor een slordige 9.000 euro accessoires ingebouwd, waarvan de fijnste de comfortstoelen van chique gevlochten leer zijn met verwarming, geheugen, elektrisch verstelbare lendensteun en massagefunctie.
image/jpeg

image/jpeg
  

| Disclaimer