Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Dacia Duster 1.6 4x4 Laur?ate


 

21-07-2011 - tekst Wim Kamerbeek, foto's Alex Kamerbeek

Weet u nog, uw eerste auto? Hoe zou het zijn om daar weer eens in te rijden? Ik kan u uit eigen ervaring vertellen dat zulks een ontluisterende ervaring is. Stramme armen zonder stuurbekrachtiging, waardeloze muziek uit een AM-radio, een harkerige vierversnellingsbak en ramen met een zwengel. Gevoelens van nostalgie spatten in scherven uiteen. Rijden met de Dacia Duster lijkt een beetje op zo’n tijdreis, maar dan heel anders: op een positieve manier.

De Dacia Duster is een vrij sober aangeklede auto maar met moderne techniek, soepele bediening, vlotte acceleratie en uitstekende fourwheeldrive. Je hebt soms het gevoel dat je in een twintig jaar oude terreinwagen bent gestapt, vanwege het kunststof interieur en de weinige knopjes, maar al snel realiseer je je dat de Duster eigenlijk best comfortabel is. Ja: rijdt als een moderne SUV. De motor is vlot, al is ie wat kort voor de kar in de eerste en tweede versnelling, en je hebt zes versnellingen. Die zesde is wel nodig, om het geluid en het verbruik bij hoge snelheid te beteugelen. De stuurbekrachtiging is exact en prettig, je zit comfortabel op het nepleer en je hebt in de Lauréate-versie de beschikking over een cd-speler, airco, centrale vergrendeling en elektrische ramen en spiegels. En helaas ook een irritante gordelverklikker. Cruisecontrol, BLIS, navigatie, parkeerassistent, start/stop-systeem, stoelverwarming en de hele verdere mediamarkt-santenkraam zijn niet aan boord. 


 

Afdekzeiltje 
In het terrein geeft ie geen krimp. De fourwheeldrive wordt met een simpele draaiknop ingeschakeld. Lang geleden moest je uit je jeep stappen, iets verdraaien aan de naven en weer verder rijden. Best bewerkelijk als je werd achternagezeten door een dolle neushoorn. Als je klaar was met je terreinrit, moest je weer uitstappen, terugdraaien en dan een stukje achteruitrijden om de 4WD helemaal uit te schakelen. De Dacia is hartstikke modern op dit gebied en je kunt met flinke vaart door het terrein raggen. Ook al omdat ie veel lichter is dan andere SUV’s met 4WD. Mooi is niet de juiste omschrijving voor de Duster. Hij is eerder ruig of stoer zonder tierelantijnen. Opvallend is de enorme tankklep. Lijkt wel of er de brandstofslang van een tankschip op moet worden aangesloten. Er zit trouwens een gewoon formaat dopje onder. Als u uw Duster zo goedkoop mogelijk wilt houden, zou ik hem toch minstens uitrusten met optionele velgen, want de standaardwielen zijn wel erg troosteloos. Wel stoer, maar op een landbouwvoertuigachtige manier. Het enige aan de Duster dat ik met geen mogelijkheid modern, praktisch of stoer kon vinden, was het afdekzeiltje voor de bagageruimte. Een gehaakt kleedje maakt meer indruk.

 

De Dacia Duster kost duizenden euro’s minder dan vergelijkbare SUV’s. Zijn rijeigenschappen zijn echter nagenoeg hetzelfde. Het verschil zit hem vooral in de uitrusting en dan met name de elektronica. Rijden in een Duster is beslist geen vorm van zelfkastijding, maar wel een manier om te laten zien dat je maling hebt aan wat anderen denken. Dacia’s beginnen inmiddels dan ook echte cultauto’s te worden. Er is zelfs al een heuse fanclub en voor de Dacia Fandag van 21 mei jongstleden in Doorn waren er maar liefst 2.000 aanmeldingen.

Er is al een shockingly affordable Duster vanaf 13.990 euro. Het door ons geteste exemplaar kost inclusief veel opties 22.182,25 euro.

 


  

Dacia Duster 1.6 4x4

Lauréate

 

Prijs

18.390 euro 

 

Vermogen

105 pk bij 5.750 t/min

 

Koppel

148 Nm bij 3.750 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

8,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

185 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

12,8 sec

 

Topsnelheid

160 km/h

 

Bagageruimte

443 liter

 


| Disclaimer