Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Duurtest - Toyota Verso 2.0 D-4D-F Panoramic


image/jpeg

 

08-10-2009 - tekst Nile van Leeuwen 

De Toyota Verso heeft in Nederland qua verkoopaantallen niets te klagen. Sinds de introductie van de eerste, toen nog Corolla Verso, heeft hij binnen Nederland een groot marktaandeel in het segment van de MPV. Maar in hoeverre is de Verso dé ideale familie- of zakenauto eigenlijk? AutoGids reed ruim 5.000 kilometer met de Verso 2.0 D-4D Panoramic om het antwoord te kunnen geven.

 

De nieuwste generatie Verso heeft veel geleerd van de vorige generaties. Zo is de Verso zeven centimeter langer dan zijn voorganger, waar met name de passagiers achterin van profiteren. Ook biedt hij meer ruimte achter de zesde en zevende stoel, waardoor er nu toch redelijk wat kan worden weggestopt. Opvallend aan de Verso is dat hij je, na het plaatsnemen achter het stuur, direct een vertrouwd gevoel geeft. Ondanks zijn ruime afmetingen heb je namelijk niet het gevoel dat je in een grote auto zit. Binnen een mum van tijd voelt het zelfs alsof je al maanden in deze auto rijdt. Heel erg wennen is het dus niet in deze Japanner, wat we dan ook als positief ervaren. Dat heeft ook te maken met zaken als het bedieningsgemak van het instrumentenpaneel en het goede zicht rondom. Om het allemaal nog aangenamer te maken, heeft Toyota voor de Panoramic gekozen voor een uitgebreide standaarduitrusting. Op het gebied van luxe ontbreekt er aan de Panoramic weinig en bovendien ziet het design er fris en fraai uit. Eenmaal onderweg is goed te merken dat Toyota het begrip ‘familieauto’ erg serieus heeft genomen. Het begint bij de opbergvakken en bekerhouders die overal te vinden zijn. Aan de achterzijde van de voorste twee stoelen zitten tafeltjes bevestigd, die ook over een handige bekerhouder beschikken. De ramen van de achterste deuren kunnen middels een rolhoes worden afgeschermd tegen de felle zon of bijvoorbeeld dienen voor een stukje privacy. Het zijn stuk voor stuk zaken waar je vaak niet bij stilstaat, maar wij merkten dat dit tijdens het maken van een lange rit met meerdere personen erg goed beviel. Wat eveneens het familiegevoel bekrachtigt, is het gevoel van ruimte. Zo zijn de snelheidsmeter en toerenteller centraal geplaatst, waardoor het dashboard breder overkomt. Zoals de uitvoering Panoramic al doet vermoeden, is deze Verso voorzien van een panoramadak. En hoe meer lichtinval, hoe ruimer het vanbinnen aanvoelt.

 

image/jpeg

 

Fijne diesel

De Verso die wij tot onze beschikking hadden, was voorzien van een 2,0-liter D-4D-F dieselmotor. Deze levert een vermogen van 126 pk en 310 Nm aan trekkracht. Volgens de fabrieksopgave verbruikt hij gemiddeld 5,6 l/100 km. Met een tankinhoud van 55 liter zou dat betekenen dat je zo’n 980 kilometer ver moet kunnen komen. Wij presteerden het om met een volle tank richting Italië net iets verder dan 700 kilometer te rijden. Omgerekend komt dat neer op een verbruik van 7,3 l/100 km. Ons inziens is dat nog altijd erg schappelijk, gezien de snelheden variërend tussen 120 en 140 km/h, berg op berg af. Bovendien is het ook een erg fijne motor om mee te rijden. De handgeschakelde zesbak schakelt lekker soepel, met de pook op een ideale positie. De 310 Newtonmeters aan trekkracht zorgt dat hij vanuit een laag toerental goed oppakt en bij bergopwaarts tevens niet zal teleurstellen. Na zo’n acht uur in de Verso te hebben gezeten, was het tijd voor een resumé. We zijn erg tevreden met de stoelen die nog steeds comfortabel aanvoelen en de vermoeidheid die er voorlopig nog niet inslaat. Het comfort van de Verso is dusdanig dat hij voor een lange afstand nu al geschikt bevonden is. Uitermate comfortverhogend is het optionele Full Map-navigatiesysteem. Dit systeem met een touchscreen kleurenscherm beschikt tevens over een AUX- en een USB-aansluiting rechts van het scherm. Tijdens het afspelen van een cd kan gewoon een USB-stick of een iPod worden aangesloten om kinderlijk eenvoudig via het touchscreen een map te openen en muziek af te spelen. Ideaal voor op vakantie of als je jaarlijks veel (zakelijke) kilometers aflegt.

 

image/jpeg

 

Allrounder

Als we de snelweg verlaten voor een binnendoor-route richting de stad, komt de veelzijdigheid van de Verso wederom boven water. Een solide wegligging leidt de Verso vol vertrouwen door bochtige wegen. Smalle straatjes en krap parkeren is eveneens een fluitje van een cent, temeer door de achteruitrijcamera waarvan het beeld nota bene in de binnenspiegel verschijnt! Al met al haalt de Verso een behoorlijk hoge score. De ‘eenvoud’ in combinatie met een geweldige kwaliteit maakt deze middenklasser dan ook geschikt voor een zeer uiteenlopend publiek. Zeker ook de leaserijder zal geen spijt krijgen van een Verso. Daarom vinden wij de Verso er ook een uit de categorie die zowel zakelijk als voor de familie zeer geschikt is. Leaserijders kiezen hun auto namelijk veelal ook op basis van hun privé-situatie. Prijstechnisch (€ 35.450,-), alsmede qua milieulabel (C) biedt de Verso in ieder geval veel waar voor z’n geld.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer