Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Seat Exeo ST


image/jpeg

 

04-08-2009 - Tja, met het uitbrengen van de Exeo heeft Seat het natuurlijk over zichzelf afgeroepen dat de vergelijking iedere keer wordt gemaakt met de vorige Audi A4. Want daar is dit model, ook de Sports Tourer (ST), direct van afgeleid. Maar wat is er tegen een Audi A4 die op allerhande punten is geactualiseerd en ook nog eens flink goedkoper is?

 

Evenals de Exeo sedan de carrosserielijn van de Audi A4 volgt, is de ST-versie direct afgeleid van de A4 Avant, uiteraard ook hier het vorige model dat in 2000 werd gelanceerd. Belangrijk bij de ST is in eerste instantie het grotere bagagevolume dat achter de achterbank en met de rolhoes uitgetrokken 442 liter bedraagt. Dat is in veel gevallen voldoende en zo niet, dan gaat natuurlijk de achterbank plat. Wat kwaliteitsgevoel betreft, doet de afwerking van de Exeo nauwelijks voor zijn voorganger onder. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de uitstraling van de ST veel sportiever is dan van de sedan. Met een beetje grote wielen en gespoten in een felle carrosseriekleur wekt de Seat associaties op met de vroegere A4 RS2. Maar goed, de 4,67 meter lange Exeo ST zal in ons land toch vooral in zilvergrijs of andere weinig opwindende tinten de dealerpanden verlaten. Op veel punten weet de Exeo direct te overtuigen. Onder meer door de inrichting van het interieur. Ook hier zijn het de uitstraling en kwaliteiten van Audi die de klok slaan, maar dan met een Seat-logo op het middenkussen van het stuur. Als je bedenkt dat een auto die in het jaar 2000 is uitgebracht al jaren daarvoor zijn definitieve design heeft gekregen, dan moeten we maar eens goed nadenken of ieder model na een jaar of zes tot zeven al daadwerkelijk aan vervanging toe is. De Exeo bewijst het tegendeel.

 

Zonnepanelen

Overigens zijn er wel de nodige wijzigingen doorgevoerd en niet de geringste. Zo is de wielophanging onder de loep genomen en stijver van constructie geworden, hebben de zwaarste motorvarianten krachtigere remmen en zelfs een systeem dat bij regen om de drie minuten de schijven droog remt om bij een eventuele noodstop meteen met volle kracht te kunnen ingrijpen. Grappig, en ook van Audi afkomstig, is een optioneel schuifdak met zonnepanelen die stroom leveren aan het ventilatiesysteem waardoor het interieur op een aangename temperatuur wordt gebracht als de auto in de zon staat geparkeerd.

 

Meerprijs

Wat betreft motoren en uitrustingsvarianten loopt de ST volledig in de pas met de sedan. De Sport-uitvoering heeft een verlaagd onderstel en de fraaie dakrails zijn een optie. De basismotor is de 1,6-liter, de ouderwetse achtklepper die met 102 pk nog steeds redelijk presteert. Aanzienlijk kwieker is de 1,8-liter turbo (150 pk), terwijl de topversie is uitgerust met de 2,0-liter TFSI met turbo en directe inspuiting (200 pk). Daarnaast natuurlijk de 2,0-liter common rail TDI in drie vermogensvarianten. Het rijgedrag van de Exeo is van grote klasse. De auto paart comfort aan sportiviteit, is mooi stil en is op alle details volledig in balans. De Seat-dealers krijgen vanaf september de beschikking over de nieuwe Exeo ST die in ons land zo’n 80% van de mix uit gaat maken. De 1.6 Reference begint bij € 25.295,- en dan gaat het vergelijk met de oorspronkelijke Audi helemaal mank in het verdeel van de Exeo. De meerprijs ten opzichte van de sedan komt zo uit op € 1.300,-.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer