Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat 500 1.2 Lounge


image/jpeg

Backpack

De oerversie van de Fiat 500 uit 1957 had als bijnaam 'Rugzakje'. Mijn ouders hadden er een en zijn ooit – naar een oud en niet verifieerbaar familieverhaal – met vier volwassenen ermee naar Italië gereden. Is bijna niet voor te stellen. Gelukkig is de 21ste eeuwse retroversie van de 500 een heel stuk groter. Zo groot zelfs dat je er prima inpast. Voorin dan.

image/jpeg

Voorin zit je namelijk prima. Zeker niet krapper of slechter dan in veel grotere auto's. Op de leren stoelen valt ook niet veel af te dingen. De positie achter het stuur is uitstekend en bovendien rijdt de Fiat 500 heel volwassen,met een ietwat stug onderstel. Aangezien het nog steeds een compacte auto is, heeft Fiat dus moeten besparen op de ruimte achterin. Achterpassagiers worden niet gelukkig in een Fiat 500, tenzij ze korter zijn dan 1.60 meter. Uiteraard houdt ook de kofferbak niet over, hoewel die eigenlijk iets groter lijkt dan die van concurrenten, maar dat kan ook te maken hebben met het hoedenplankje, waar geen hoed op past maar die wel een stuk hoger is geplaatst dan bij andere auto's. Daardoor kun je net wat meer hoge bagage kwijt.

Fiat geeft hoog op van de tweecilinder TwinAir-motor, maar in deze versie reden we de 1.2 viercilinder benzinemotor met vijfbak. De 69 pk lijken niet zo veel maar in de praktijk is de auto er snel genoeg mee. Een aangename verrasssing is het verbruik dat uitkomt op 1 op 19 na een week.
Het rijden in de 500 is een genot. Niet omdat ie retesnel is, want dat is ie niet. Maar wel omdat hij een mooi interieur heeft, met geslaagd nieuw ontwerp van de klokkenwinkel, de carrosseriekleur die terugkeert in het dashboard, een fijn panoramadak, uitstekend functionerend navigatiesysteem en een geluidssysteem dat prima klinkt. Het enige wat we echt missen is cruisecontrol. Nou ja, en Fiat had misschien iets meer aandacht kunnen besteden aan moderne rijassistentiesystemen (Citystop, blindevlekwaarschuwing of lane assist) maar goed...  

image/jpeg

De Fiat 500 doet het overigens ook uitstekend op de exploderende markt voor private leasing. Uw dealer rekent u graag de mogelijkheden voor. Uiteraard heeft Fiat ook nog de grotere versies van de 500, zoals daar zijn de 500L en de 500X. En laten we de 500 Cabriolet niet vergeten.
De eerste versie van de moderne 500 uit 2007 vonden wij nog wel eens een beetje een meisjesauto, maar als je hem zo ziet in het bordeauxrood en met die fraaie wielen, is hij dat stadium al lang voorbij. Van rugzakje tot handtasje en nu is hij uitgegroeid tot een flinke backpack voor iedereen.

image/jpeg  

  

| Disclaimer