Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat 500 NL


 

24-08-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Nederland en oranje zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of het nu gaat om Koninginnedag of het WK-voetbal; oranje is onze kleur. Dus wanneer een merk een speciale ‘NL-uitvoering’ uitbrengt, is er maar één kleur waarin die kan worden uitgevoerd, toch?

We kunnen ons best voorstellen dat mensen in eerste instantie twijfelen om een knaloranje Fiat 500 aan te schaffen. Want is het niet te gedurfd? Ook wij wisten niet precies wat we ervan moesten denken toen we hem op de AutoRAI voor het eerst zagen. Maar na een week in de 500 NL te hebben rondgereden, is duidelijk dat het ontzettend meevalt. Er werd juist waanzinnig positief gereageerd. Parkeer de auto in een drukke parkeergarage en er staan geheid mensen naar binnen te gluren. Vervolgens sta je voor het stoplicht en staan voetgangers, fietsers en automobilisten je met een brede grijns aan te staren alsof je een BN’er bent. En je hoort ze denken: ‘wat een leuke auto!’ Geloof ons. Zo ging het de hele week.

Uitrusting
De Fiat 500 is sowieso al een auto met een hoog ‘aaibaarheidsgehalte’ en in het oranje blijkt dat veel mensen hem nog leuker vinden. De kleur is overigens niet het enige dat deze auto kenmerkt. Naast een Nederlands vlaggetje op de voorste zijpanelen en vloermatten met een rood-wit-blauwe streep is hij opvallend luxe uitgevoerd. De ramen, buitenspiegels en het panoramisch schuif/kanteldak zijn elektrisch te bedienen, na het eenvoudig aansluiten van een iPod of mp3-speler klinkt een fantastisch geluid en middels het Blue&Me-systeem met Bluetooth en stuurwielbediening zijn boetes voor telefoneren achter het stuur verleden tijd. Wie 1.700 euro dieper in de buidel tast, is ook nog eens verzekerd van lederen bekleding, volautomatische airconditioning, 16-inch lichtmetalen velgen en een TomTom-aansluiting. Zoals gebruikelijk bij de Fiat 500 is het dashboard in carrosseriekleur, maar afgezien daarvan is de 500 NL vanbinnen helemaal zwart. En die combinatie van zwart en oranje ziet er goed uit.

TwinAir
We kennen de Fiat 500 natuurlijk al langer en we hebben vaker geschreven dat hij prima rijdt. Toch blijft het kekke model ons keer op keer verbazen. Te beginnen met de algehele kwaliteitsbeleving die, vooral in een exemplaar met lederen bekleding, een groot compliment verdient. Ook over de besturing en de wegligging valt weinig negatiefs te melden. Het meest geniale aan het exemplaar dat wij reden, is echter de 0.9 TwinAir tweecilinder turbomotor. Met een vermogen van 85 pk presteert hij sensationeel en het typische gebrom brengt een nostalgisch gevoel met zich mee. Tegelijkertijd behoort deze revolutionaire krachtbron tot de zuinigste benzinemotoren van dit moment en blijft hij met zijn gemiddelde verbruik van 4,1 l/100 km en CO2-uitstoot van 95 g/km als een van de zeer weinige tot 1 januari 2014 BPM-vrij.

Prijzen
Chauvinist of niet, de 500 NL bezit dus meerdere eigenschappen om er jarenlang plezier mee te beleven. Fiat levert de NL in een beperkte oplage en de vanafprijs bedraagt 16.795 euro voor de TwinAir en 15.495 euro voor de versie met een 1,2-liter viercilinder. Deze levert echter minder vermogen dan de TwinAir en valt per 1 juli 2012 buiten de BPM-vrijstelling. De keus is aan u. Spijt van de kleur zult u in ieder geval niet krijgen.

 

 

 

 


  

Fiat 500 NL

  

Prijs

16.795 euro

 

Vermogen

85 pk bij 5.500 t/min

 

Koppel

145 Nm bij 1.900 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

4,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

95 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

11,0 sec

 

Topsnelheid

173 km/h

 

Bagageruimte

185 liter

 


| Disclaimer