Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat 500 TwinAir


 

07-10-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

Fiat staat bekend als innovatieve autofabrikant, maar profileert zich tevens nadrukkelijk als zuinigste volumemerk in Europa. Deze combinatie zet de ontwikkeling van CO2-vriendelijke motoren op scherp en inmiddels heeft Fiat zelfs een superzuinige tweecilindermotor op de markt gebracht. Maar hoe rijdt dat dan?

 

Fiat lepelt de nieuwe, 85 pk sterke tweecilinder vooralsnog alleen in de 500 en 500C. Beide modellen vormen in meerdere opzichten een perfecte basis. Op de eerste plaats is het koetswerk van de 500 compact en licht genoeg om door een tweecilindermotor in beweging te kunnen worden gebracht, maar wat vooral de klok slaat, is het nostalgische gevoel dat deze TwinAir met zich meebrengt. De klassieke, uit de jaren 50 bekende Fiat 500 werd immers ook aangedreven door een tweepittertje. De moderne 500 is dus niet alleen vanbuiten een reïncarnatie van het zogenoemde ‘rugzakje’, maar gaat ook onderhuids terug naar de oorsprong.

Revolutie
De technische opmars van de laatste vijftig jaar heeft tweecilindermotoren geheel doen verdwijnen. Bij het introduceren van een tweecilinder anno 2010, praten we gek genoeg over een revolutie. De TwinAir heeft een cilinderinhoud van slechts 875 cc, maar profiteert van Fiats innovatieve MultiAir-techniek met speciale vloeistofdynamica en een turbo. Daarmee heeft de Italiaanse autofabrikant een vermogen van 85 pk en een koppel van 145 Nm weten te realiseren, waarmee deze TwinAir krachtigere prestaties levert ten opzichte van vele drie- en viercilinders die vandaag de dag aan de lopende band worden verkocht.

Geinig
Zodra we met de Fiat 500 TwinAir een rondje gaan sturen, merken we vrijwel direct dat hij geen pk te kort komt. Bovendien zorgt hij voor een glimlach van oor tot oor, want het geluid dat hij produceert, is zeer herkenbaar van de oude Fiat 500. De typische tweecilinderroffel is echter alleen te horen zodra we echt gas geven, want onder de 2.000 toeren is het krachtbronnetje muisstil. Het is tevens opvallend is hoe snel hij in zijn toeren klimt. Puur op gehoor wil je hem langer doortrekken, maar zonder dat je het in de gaten hebt, zit je binnen no time aan het maximale van een kleine 6.000 toeren. Het blijkt dat deze tweecilinder geen enkele moeite heeft met welke situatie dan ook. Een sprint van 0-100 km/h vergt elf seconden geduld en ook de topsnelheid van 173 km/h is buitengewoon acceptabel.

Belastingvrij
Afgezien van de uitstekende prestaties en het geweldige, ouderwetse motorgeluid, verbruikt de handgeschakelde Fiat 500 TwinAir (standaard met start/stop-systeem) gemiddeld slechts 4,1 l/100 km met een CO2-uitstoot van 95 g/km. De versie met een gerobotiseerde Dualogic-versnellingsbak snoept er zelfs nog een tiende liter per honderd kilometer van af en de CO2-uitstoot komt niet verder dan 92 g/km. Daarmee is de TwinAir gewoonweg de zuinigste benzineauto op de markt. Vanzelfsprekend is deze guitige Fiat BPM- en wegenbelastingvrij en betalen zakelijke rijders 14% bijtelling. Door de komst van de TwinAir is de 100 pk sterke 1.4 16V overbodig geworden, temeer omdat in een later stadium een 105 pk sterke TwinAir en een turboloze variant met 65 pk worden geïntroduceerd. Aan het eind van de rit bevalt de TwinAir dusdanig goed, dat wat ons betreft ook de 69 pk sterke 1.2-motor uit het gamma kan worden geschrapt. De prijzen beginnen bij 13.795 voor de TwinAir 85 Pop en lopen op tot 17.995 euro voor de beperkt beschikbare Blackjack-uitvoering.


 

 

 

 


  

Fiat 500 TwinAir 85 Pop

 

Prijs

13.795 euro

 

Vermogen

85 pk bij 5.500 t/min

 

Koppel

145 Nm bij 1.900 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

4,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

95 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

11,0 sec

 

Topsnelheid

173 km/h

 

Bagageruimte

185 liter

 


| Disclaimer