Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat 500C


 

31-05-2010 - tekst Toine Damo 

Schijnt de zon altijd met de Fiat 500C?

 

Op rokjesdag vertonen vrouwen zich voor het eerst en masse met blote benen op straat. De term ‘rokjesdag’ is overigens populair geworden door wijlen Martin Bril, een begenadigd schrijver. Wij pleiten echter ook voor een ‘cabriodag’, want zodra het zonnetje doorkomt, verschijnen er doorgaans bovengemiddeld veel open auto’s op de weg. De kans is dan trouwens wel aanwezig dat beide dagen samenvallen. Afijn, de Fiat 500C. Want die hebben we een aantal dagen tot onze beschikking.

Beige, rood of zwart
De Nederlandse marktintroductie liet even op zich wachten. De eerste exemplaren werden uitgeleverd aan landen met meer afzetpotentieel. Na het succes van de reguliere 500 kon het natuurlijk niet uitblijven dat Fiat ook een open variant zou brengen. Geheel historisch verantwoord ook, want eind jaren ’50 was die er ook al. De Italianen hebben er zelfs voor gekozen om het schuifbare, stoffen cabriodak te laten herleven. Het dak is in beige, rood of zwart leverbaar. Anno 2010 hoeven we natuurlijk niet onze spierballen te gebruiken om het dak te openen. Een druk op de knop volstaat. Afhankelijk van de gewenste hoeveelheid wind in de haren, kunnen we kiezen uit drie te openen standen. Met het dak volledig naar beneden is het ‘wappergehalte’ iets teveel van het goede. Wij verkiezen de middelste stand. Positief: tot een gangetje van 60 km/h is het dak nog steeds te bedienen. Ondanks de aanwezige zijruitframes, biedt de 500C verrassend veel cabriogevoel. Dat hadden we aanvankelijk niet gedacht.

 



Twee druppels water
De 500C lijkt verder als twee druppels water op zijn gesloten broer. Dat betekent hetzelfde fraaie interieur met verwijzingen naar het oermodel. De afleesbaarheid van de klokkenwinkel kan weliswaar beter, maar aan de andere kant ziet het er wel bijzonder geslaagd uit! Ook goed dat Fiat een lekker dik stuurtje monteert. Dat versterkt het kwaliteitsgevoel. Daar zijn overigens wel meer voorbeelden van, want sla de deuren dicht en je hoort een mooie solide ‘plof’. Lang niet alle merken hebben dat begrepen.

Alle belastingvoordelen
Ons testexemplaar, de 1.2 met Dualogic en een start/stop-systeem, kent alle mogelijke belastingvoordelen: geen BPM, geen wegenbelasting én 14% bijtelling. Neem je een handbak, dan geniet je niet van alle financiële privileges. Met de 69 pk sterke 1.2 is het prima meekomen met het dagelijkse verkeer, maar verwacht geen wonderen. De halfautomaat is even wennen, maar leert te luisteren naar je rechtervoet. De stijfheid van de carrosserie heeft er, dankzij diverse aanpassingen, niet onder geleden. Hierdoor stuurt de 500C onveranderd goed en blijft overhellen keurig binnen de perken.

Vanaf € 15.795,-
Was de 500 al een hebbeding, de ‘C’ overtreft hem. Ook kun je de 500C verregaand ‘eigen maken’. Vanaf € 15.795,- staat hij op kenteken.

 


  

| Disclaimer