Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat Panda TwinAir 85 Lounge - Houdt vast aan ??n thema



Eenvoud troef, dat kenmerkte de eerste Fiat Panda met een hoekige carrosserie en een rudimentair interieur dat wel multifunctioneel te gebruiken was. Eenvoudige, zuinige motoren en zelfs een 4x4 versie zorgden ervoor dat de Panda meteen een ongekend lange carrière had.

Stoer kleintje
Maar omdat alle kinderen nu eenmaal groot worden, groeide het begrip Panda ruim acht jaar geleden uit tot een zeer serieus ogende, vijfdeurs auto met aanzienlijk meer binnenruimte, een volwassen onderstel en op het gebied van veiligheid en comfort op het niveau van deze tijd.
Niet vreemd dat Fiat met de derde generatie Panda op de bekende weg voort is gegaan. Tegelijk is er sprake van een volledig nieuw model met een grotere carrosserie voor meer binnenruimte en veiligheid, maar ook vlakverdeling die op ons uiterst vertrouwd over komt.
De ontwerpers van Fiat hebben de kans gekregen één thema tot in de kleinste details door te voeren. Vrijwel alle vormen die in de nieuwe auto terug te vinden zijn, betreffen een rechthoek met afgeronde hoeken. Als we met die wetenschap rond om de auto lopen en in het interieur kijken, krijgen we te maken met een overvloed die hier en daar wat te veel van het goede lijkt. De uitsneden van de spatborden, het achterste zijruitje, de mistlamp en het achteruitrijlicht in de achterbumper en de stootranden op de flanken dragen er nog toe bij dat de nieuwe Panda best een stoer ogend kleintje is.


Topper
Maar na het openen van de portieren gaat het thema helemaal over de top. De dashboardklokken, alle bedieningsknoppen, de luidsprekerroosters, portiergrepen, accenten op de bekleding, drie hoekige 'bulten' tegen het plafond, de pookknop, de handremhendel, hoofdsteunen, opbergvakjes tussen de voorstoelen, stuurkusssen tot aan het stuurwiel zelf dat door een specifiek verloop van de stiknaden hoekig lijkt. Een beetje minder en de Panda was helemaal in de roos geweest. Want qua ruimteaanbod en zitcomfort verwijzen we de nieuwe Fiat beslist door naar de toppers in het compacte segment.
Dat geldt ook voor de techniek, want al is het in het begin best even wennen aan de pruttelende tweecilinder, eenmaal op pad weet de motor respect af te dwingen. Op dit moment wordt de Panda geleverd met de 0,9 liter TwinAir motor die met turbo aan een vermogen komt van 85 pk. Er volgt nog een turboloze versie en Fiat kondigde recent in Genève al een 105 pk versie aan. De turbo zorgt niet alleen voor een keurig koppel van 145 Nm, maar heeft deze trekkracht ook al beschikbaar bij een laag toerental (1.900 tr/min). Dat betekent dat het motortje trekt als een lier vanaf het moment dat het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij accelereren blijft het snerpende geluid, dat kenmerkend is voor een tweepitter, duidelijk hoorbaar, maar eenmaal op kruissnelheid keert de rust volledig weer.

Zuinig
Zelfs in heuvelachtig terrein weet de Panda prima te presteren en zijn de vijf versnellingen goed over het snelheidsbereik van de auto verdeeld. In 12 seconden wordt de 100 km/u bereikt en de auto topt op 173 km/u. Nu behoort de nieuwe Panda voorlopig nog tot de modellen die zijn vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en bij zakelijk gebruik slechts voor 14 procent van de nieuwwaarde fiscaal wordt bijgeteld. Dit voordeel hangt samen met het gunstige brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot. De Panda komt aan de 99 g/km en dat staat weer gelijk van een verbruik van 1 op 23,8. Logisch dat dit in de praktijk niet wordt gehaald. Toch stelt de geblazen TwinAir motor beslist niet teleur. Een flinke rit door de Ardennen houdt het gemiddelde boven de 1 op 15, terwijl rustig toerend door ons vlakke eigen land de berekening op ongeveer 1 op 17,5 doet uitkomen en daarmee verdient de nieuwe Panda terecht de status als zuinige auto.
Qua onderstel was de stap van de eerste naar de tweede Panda gigantisch, maar toch heeft het grotere formaat van deze derde generatie ook weer een gunstige invloed op comfort en rijgedrag. Samen met de breedte van de carrosserie is ook de spoorbreedte toegenomen, waarmee de rijdynamiek voelbaar is verbeterd. Overhellen in bochten blijft keurig beperkt en hetzelfde geldt voor duiken bij fors remmen.
De besturing werkt behoorlijk licht, maar de assistentie neemt op de snelweg voldoende af. Het toegenomen formaat heeft ook een gunstige invloed op de bagageruimte die uiteenloopt van 225 tot 870 liter.
De Fiat Panda begint bij 9.290 euro voor de 65 pk Pop. De lichtste motor is vanaf juni verkrijgbaar en tot die tijd heeft Fiat een speciaal aanbod op de krachtige 85 pk. Officieel staat die in de prijslijst vanaf 10.290 euro, maar onder bepaalde voorwaarde is deze verkrijgbaar voor duizend euro minder. De meest complete Panda is de Lounge-uitvoering voor 11.990 euro.
  

| Disclaimer