Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat Punto Evo MultiAir


image/jpeg

 

08-02-2010 - tekst Toine Damo 

Ander uiterlijk en andere motoren. Dat is meer dan een facelift, vandaar de naamswijziging in ‘Punto Evo’. Hoe anders is het rijgedrag?

 

‘Grande’ in de naamsaanduiding vervalt, terwijl de Punto Evo wel drie centimeter langer is. Opmerkelijk, maar niet als je weet dat voorheen de Punto nog als ‘Classic’ naast de Grande Punto aangeboden werd. Afijn, genoeg over de naam, de Punto Evo is nog altijd een aantrekkelijke auto. Het design van zijn voorganger was bijzonder geslaagd, misschien zelfs mooier, maar dat neemt niet weg dat de Punto Evo er absoluut mag wezen. Wie goed kijkt, ziet dat het aantal ontwerpdetails is toegenomen. De plastic bumper aan de voorzijde valt hierbij het meest op. Maar subtieler is bijvoorbeeld de standaard achterverlichting die origineel vormgegeven is. De Punto Evo is zo’n model dat je meer en meer gaat waarderen, naarmate je hem langer observeert. Het interieur levert echter geen stof voor discussie op, dat is ontegenzeggelijk een vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger. Zo is het dashboard grondig vernieuwd en is het meer in lijn met die van de Bravo, zijn grote broer. De toegepaste materialen ademen kwaliteit en voelen dito aan. Maar afgezien hiervan, wanneer we plaatsnemen, voelen we ons welkom. Want, ook hier is zorg besteed aan details. De stoelen zijn eveneens vernieuwd en blijken ons - gedurende de testrit - te voorzien van ruim voldoende steun.

 

image/jpeg

 

Huzarenstukje

De Punto Evo is de eerste Fiat die is voorzien van MultiAir-techniek, die de gasklep overbodig maakt. Dit huzarenstukje op het gebied van inlaatklepregeltechniek wordt toegepast op het 1,4-liter benzineblok. Het heeft louter voordelen tot gevolg, want meer vermogenswinst, meer trekkracht, minder uitstoot en lager verbruik. Fiat biedt de Punto Evo MultiAir met 105 en 135 pk aan. Wij reden beide versies. De 105 pk is een levendige motor. Bij het wegrijden merk je direct dat hij bij de les is. Als prettig ervaren we ook de zesbak. Die schakelt niet alleen goed, maar staat ook garant voor een zuinig verbruik dankzij de zesde versnelling. Die ontbreekt echter bij de sterkere variant, de 135 pk. Doordat deze motor is gekoppeld aan een vijfbak merken we dat hij standaard meer toeren draait. De sportievere rijbeleving heeft wel als gevolg dat hij in de praktijk iets meer verbruikt dan de 105 pk-versie.

 

Voorbeeldig

Sturen doet de Punto Evo prima. Ook een compliment voor het stuurwiel, dat sportief afgeplat is en daardoor lekker vastpakt. De wielen volgen een stuurinslag adequaat op, hetgeen de betrokkenheid bij het rijden absoluut ten goede komt. Het onderstel gedraagt zich eveneens voorbeeldig. De gemiddelde consument wenst niet een keihard afgeveerd onderstel, maar wel een dat een mix is van sportief en comfortabel. Al met al doet de Punto Evo precies wat je van een auto in deze klasse verlangt. Hij staat in de prijslijst vanaf € 12.495,-. De MultiAir-uitvoeringen, die dus in positieve zin anders rijden en zijn beloond met een B-label en 20% bijtelling, zijn beschikbaar vanaf € 16.895,-.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer