Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat Punto Evo Natural Power


 

06-07-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

Hoewel het rijden op aardgas in ons land nog redelijk in z’n kinderschoenen staat, zijn er diverse merken die een aardgasvoertuig al geruime tijd aanbieden. Eén daarvan is Fiat, die op het gebied van aardgastechniek al de nodige ervaring heeft. Nu hebben de Italianen een aardgasversie van de Punto Evo op de markt gebracht.

De technische ontwikkelingen die Fiat de laatste jaren heeft doorgevoerd, hebben ervoor gezorgd dat het Italiaanse merk ruim drie jaar het zuinigste volumemerk van Europa is. Over de gemiddelde CO2-uitstoot van de benzine- en dieselmotoren hoeft Fiat zich dus geen zorgen te maken, maar daar nemen de Italianen geen genoegen mee. Ook op het gebied van aardgas worden groten stappen gemaakt. In Italië is aardgas erg populair en logischerwijs heeft Fiat daar op ingespeeld. In Nederland lopen de aardgasmodellen nog niet zo vlot, maar dat is een kwestie van tijd. Het aantal aardgastankstations wordt steeds verder uitgebreid, waardoor het gemak van het tanken van aardgas toeneemt en de verkoopcijfers vanzelf oplopen.

CNG
Nadat eerst een aardgasvariant van de Grande Punto in de showroom stond, is het nu de Punto Evo die de eer krijgt. De Fiat Punto Evo Natural Power wordt aangedreven door een 1,4-liter viercilinder die zowel benzine als aardgas lust. De twee CNG-tanks zijn weggewerkt in een tunnel (18 liter) in het midden van de auto en bij de bagageruimte (66 liter). De bagageruimte wordt hierdoor echter verkleind van 268 liter bij de benzine-/dieselvariant naar 200 liter bij de CNG-versie. Middels een knop op het dashboard kun je, gewoon tijdens het rijden, van brandstofsoort wisselen en op het display van het instrumentenpaneel is de aardgas-brandstofmeter te zien. Zodra je op benzine rijdt, levert het blok 77 pk. Wanneer aardgas in de cilinders wordt gespoten, is het vermogen zeven pk minder, maar eerlijk gezegd merk je geen enkel verschil. Ook het verbruik van zo’n 6,5 l/100 km is bij beide typen brandstof hetzelfde. Als de aardgastank leegraakt, zal hij automatisch naar benzine overschakelen. Waar het allemaal uiteraard om gaat, is dat aardgas beduidend goedkoper is dan benzine én de CO2-uitstoot is ook nog eens flink lager. De cijfers liegen er niet om, want tijdens het rijden op benzine produceert deze Punto Evo een CO2-uitstoot van 149 g/km en op aardgas blijft de uitstoot beperkt tot 115 g/km. Hij heeft dan ook een dikverdiend A-label en hij valt in de 20%-categorie voor de fiscale bijtelling. Niet alleen voor de portemonnee, maar ook voor het milieu is rijden op aardgas dus een uitstekend alternatief. Sterker nog, Fiat benadrukt dat de motor van de Punto Evo Natural Power de meest ecologische bi-fuel motor in het B-segment is én dat hij met een kilometerkostprijs van minder dan vier cent per honderd kilometer het goedkoopste is.

Active
Fiat levert de Punto Evo Natural Power als drie- en vijfdeurs, beide als Active-uitvoering. De prijs begint bij € 15.995,- en standaard kun je rekenen op bijvoorbeeld elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrisch bedienbare buitenspiegels en dual drive stuurbekrachtiging. Het is aan te raden om in de optielijst te duiken en voor € 750,- een airconditioning en voor € 425,- een radio/cd-speler erbij te nemen. Dan heb je een meer dan complete Punto Evo en de extra kosten voor één of meerdere opties verdien je snel terug. Toen wij aardgas gingen tanken, moesten we namelijk slechts € 0,78/kilo afrekenen, wat neerkomt op zo’n € 11,- voor een volle tank. Ondanks het feit dat de Punto Evo Natural Power met zijn zeventig paardenkrachten geen snelheidsduivel is, biedt hij goede rijeigenschappen en een prima kwaliteit. Vooral voor het type auto en de klasse waarin hij valt, is de Punto Evo Natural Power gewoonweg scherp geprijsd.

 

 


  

Fiat Punto Evo 1.4 Natural Power Active

 

Prijs

16.595 euro

 

Vermogen

70 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

104 Nm bij 3.000 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

6,4 l/100 km

 

CO2-uitstoot

115 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

16,9 sec

 

Topsnelheid

156 km/h

 

Bagageruimte

275 liter

 


| Disclaimer