Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat Punto MyLife


 

06-12-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Fiat heeft de Punto 1.3 MultiJet nóg zuiniger weten te maken en lanceerde tevens een nieuwe uitvoering: de MyLife. Met veel extra’s tegen een gunstige prijs, vrijstelling van BPM en een 14% bijtellingsstatus tot 31 december 2013 is de verleiding wel heel groot...

 

Slechts een jaar geleden maakten wij voor het eerst kennis met de BPM- en wegenbelastingvrije Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet. Toen was het belastingvrije aanbod in het B-segment nog mondjesmaat en Fiats innovatieve techniek kreeg veel lof toegezwaaid. Het aantal dieselmodellen met een CO2-uitstoot van minder dan 96 g/km is sindsdien echter redelijk toegenomen. Ook Fiat heeft niet stilgezeten. Door de stroming van vloeistoffen te verbeteren, de oliepomp te optimaliseren en regeneratieve remmen te monteren, daalde de gemiddelde CO2-uitstoot van de 1,3-liter dieselmotor van 95 naar 90 g/km. Er zijn tegenwoordig genoeg voorbeelden van merken die een belastingvrije dieselauto in het B-segment aanbieden. Elk model heeft zijn positieve kanten, maar er zijn diverse redenen om juist voor een Punto te kiezen. Te beginnen met de prijs. De MyLife is leverbaar vanaf een schappelijke 14.795 euro en voor dat bedrag ben je verzekerd van een ruime en kwalitatief degelijke auto, maar ook van een rijke uitrusting. Het Blue&Me-systeem, airconditioning, gordijnairbags, een radio/cd/mp3-speler een TomTom Live; allemaal standaard. Wie 600 euro dieper in de buidel tast, heeft ook nog eens een MyLife Plus-pakket met verwarmbare buitenspiegels, 15-inch lichtmetalen velgen, een lederen stuurwiel en mistlampen aan de voorzijde. Ofwel, veel extra’s voor een bescheiden prijsje.

 

Lichtvoetig
Wat ons het meest bevalt aan Punto, is zijn no-nonsense gehalte. Vanbinnen is hij lekker eenvoudig en er is geen bedieningsknop te veel, maar het geheel voelt wel degelijk en is prima afgewerkt. Tegelijkertijd is hij opvallend comfortabel. Dat komt omdat het onderstel vrij soepel is afgesteld, in de stoelen kun je helemaal wegzakken en de stuurbekrachtiging geeft nauwelijks tegendruk. Erg communicatief is de besturing niet, maar je merkt wel dat de Punto een lichtvoetig rijgedrag vertoont. Hij is erg wendbaar, reageert alert op stuurbewegingen en laat zich kinderlijk eenvoudig parkeren. Nee, een scheurijzer is hij niet. Daar zijn het onderstel en de wielen die onder de MyLife zijn gemonteerd nu eenmaal niet op berekend. Super weinig diesel verstoken, daarin is hij een kanjer.

 

Benzine?
De MyLife mag dan vijf gram CO2 minder produceren, het vermogen van 85 pk en koppel van 200 Nm is onveranderd gebleven. Zowel in de stad als op de snelweg presteert hij uitstekend en prettiger dan concurrenten met een driecilinder. Onder 1.500 toeren heeft de viercilinder wel moeite om op gang te komen, waardoor je regelmatig een tandje terug moet schakelen. Hoe dan ook, na een week te hebben gereden, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km aan. En dat heeft ons echt positief verrast, want we hebben zeker niet ons best gedaan. Aangezien de Punto MyLife tot 1 januari 2014 wegenbelasting vrij is, zien wij dus geen reden om voor een benzineversie te kiezen.

 

 


  

Fiat Punto 1.3 MultiJet MyLife 

  

Prijs

14.795 euro

 

Vermogen

85 pk bij 3.750 t/min

 

Koppel

200 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

3,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

90 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

13,1 sec

 

Topsnelheid

172 km/h

 

Bagageruimte

275 liter

 


| Disclaimer