Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford C-Max


 

02-06-2011 - tekst + foto's Wim Kamerbeek

Ford gaf ons een week lang de nieuwe Ford C-Max mee. In de toch al zo uitgebreide Titanium-uitvoering vonden ze ook nog plek voor een enorme hoeveelheid opties. Het resultaat is een hypermoderne auto in een wat bescheiden jasje.

De Ford C-Max is als een rijpe vrouw: na een week door haar verwend te zijn, wil je haar nooit meer kwijt, al blijf je natuurlijk wel kijken naar (en fantaseren over) strakkere modellen. Niet dat de C-Max gerimpeld is of zo, integendeel, het is gewoon dat haar uiterlijk niet heel erg opzienbarend is, terwijl het interieur dat wel is, en het mechanische gedeelte geweldig.
Eerst even de techniek. De 1.6 EcoBoost is een prachtige soepele motor. Het lijkt niet uit te maken in welke van de zes versnellingen je hem zet: hij heeft overal trekkracht en gaat niet snel bokken. Als je hem in de juiste versnelling zet, gaat hij er bovendien als een wilde stier vandoor. De bak schakelt makkelijk en precies met een heerlijk pookje. Dan het interieur. Aanvankelijk schrik je van alle lampjes en knopjes, maar dat duurt een paar minuten. Vervolgens ga je je steeds beter op je gemak voelen, dankzij het goede zicht naar alle kanten, de hoge zit, het ruimtelijke gevoel door de ver naar voren geplaatste voorruit, de fantastische stoelen en niet in de laatste plaats het fraaie interieur. Niet uniek, maar wel lekker is de led-binnenverlichting. In dezelfde categorie zitten de voorruitverwarming, het gekoelde dashboardkastje, de centrale console voor audio, navigatie en telefonie. De standaarduitrusting is trouwens bijna eindeloos, van startknop tot bandenspanningsmonitoringsysteem. 

 

 

Opties, opties, opties
Dan meende Ford Nederland in het testexemplaar nog wat extra opties in te bouwen. U moet natuurlijk helemaal zelf weten waar u voor zou kiezen, maar hier volgen onze bevindingen. Het Summer Pack Titanium (900 euro) voorziet in zonneschermen in de achterportieren en een geweldig panoramadak met elektrisch zonnescherm. Aanrader, vooral voor claustrofoben. Dan het Driver Assistant Pack (800 euro) met parkeersensoren en dodehoekinformatie. Een oranje lampje in de buitenspiegels verraadt of er een auto in je dode hoek zit. Grappig, soms nuttig, mwah…kwenie. Het Family Pack II heeft een stroomomvormer voor 220 volt (handig) en een elektrisch bedienbare achterklep (maakt veel indruk maar heb je het echt nodig?). Het Easy Driver Pack (500 euro) heeft elektrisch inklapbare buitenspiegels en parkeersensoren (waarom ook niet?), én een knopje voor automatisch inparkeren. Je rijdt langs geparkeerde auto’s, de computer vindt een plekje, je zet hem in zijn achteruit, laat de koppeling opkomen en de auto parkeert zichzelf in. Het werkt, en de uitwerking hiervan op de inzittenden is complete verbijstering. Zoals wanneer een illusionist een hoge hoed uit een konijn tovert. Vond ik leuk: in de bi-xenon koplampunit zit een extra minilampje dat opzij schijnt wanneer je bij lage snelheid bijvoorbeeld een parkeervak indraait.

Heeft de C-Max dan geen minpunten? Nou, eentje dan: hij is wat aan de brede kant en op een dijk kan dat wat lastig zijn. En misschien een minpuntje: de accu kan nooit lang meegaan met zo’n eindeloze rij stroomvreters. Onze testauto kost 28.495 euro en met alle genoemde opties komt hij op 35.495 euro.

 

 


  

Ford C-Max 1.6 Ecoboost Titanium 

 

Prijs

28.495 euro

 

Vermogen

150 pk bij 5.700 t/min

 

Koppel

240 Nm bij 1.600 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

154 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,4 sec

 

Topsnelheid

204 km/h

 

Bagageruimte

432 liter

 


| Disclaimer