Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford C-Max Plug-in Hybride


image/jpeg

 

Geen haar op uw hoofd


In haar nooit aflatende ijver om de belastingopbrengsten te maximaliseren, heeft het onze regering behaagd om volgend jaar alle regels voor de fiscale bijtelling te wijzigen. Ook de  Ford C-Max Plug-in Hybride heeft daar last van. Hij is tot het eind van het jaar goed voor 7% bijtelling en dat wordt 14% bij aankoop in 2016. Maar eh… hoe rijdt dat nou?

De naam zegt het al: de Ford C-Mac Plug-in Hybride heeft een stekker waarmee je hem kunt bijladen. Dat kan aan de laadpaal en het kan ook thuis aan het stopcontact. Het klepje zit heel elegant bij de linkervoorwielkast. Laden is net zo makkelijk als bij alle andere stekkerhybrides. En het moet gezegd worden dat de kabel voor het thuisladen er mooi uitziet, met een extra startknopje.
Door hem te laden, krijg je een actieradius van iets meer dan 31 elektrische kilometers. Is dat veel of is dat weinig? Tja, alles is relatief. Eén haar in je soep is te veel, maar één haar op je hoofd is te weinig. Het gemiddelde brandstofverbruik, de kosten per gereden kilometer en de uitstoot (ligt officieel op 46 gram CO2 per km) zijn volledig afhankelijk van het gebruik dat je hem geeft en de afstanden die je met de auto rijdt. Rijd je altijd kortere stukjes dan 31 kilometer, laad je trouw bij en heb je een niet te zwaar rechtervoetje, zou je in theorie nooit hoeven te tanken. Rij je elke dag in grote haast 300 kilometer, dan heeft het aanschaffen van deze auto niet zo veel zin, tenzij je hem natuurlijk alleen voor de bijtelling en de behoorlijk brute elektrische tussenacceleraties koopt. De meeste automobilisten doen iets wat daar tussenin ligt, en door goed na te denken en trouw te laden, kunnen zij een laag verbruik scoren. 
Want behalve het lagere verbruik en de bijtelling en het goede groene gevoel dat deze auto geeft, heeft hij niet zo veel voordelen boven andere auto’s. Sterker nog: de bagageruimte is voor een flink deel ingenomen door de accu’s. Plus dat daar altijd de laadkabels rond slingeren. Deze C-Max is (nog wel) de enige plug-in MPV op de Nederlandse markt, maar door die gereduceerde bagageruimte blijft er weinig over van dat MPV-gevoel. Met vijf man en bagage op stap is niet te doen, tenzij je een dakkoffer meezeult. Dan blijft feitelijk alleen de hoge zit over als unique selling point van een MPV.
De motor is een wat ongebruikelijke: een 2.0-liter die loopt volgens de Atkinson Cycle. Ingewikkeld verhaal dat er op neerkomt dat hij efficiënter loopt dan een standaardmotor, maar dat dit ten koste gaat van de kracht. Doordat de elektromotor altijd dat extra vermogen en koppel kan leveren, is dit een gunstige combinatie.
Hij heeft overigens nog een voordeel: namelijk dat Ford de auto riant uitrust. Hij is er maar in een uitvoering, en deze Titanium Plus omvat navigatie, een zonnedak, leren bekleding en automatisch inparkeren. Curieus genoeg heeft hij geen actieve cruise control. 
En hij heeft nog een voordeel: de spreekwoordelijke wegligging van een Ford. Ondanks het grotere gewicht, ligt hij als een huis op de weg.

Voor 34.995 euro heeft u er een fijne auto aan. Sterker nog: als voorheen geen haar op uw hoofd er aan dacht om plug-in hybride te gaan rijden, kon deze Ford u weleens van mening doen veranderen.

image/jpeg
  

| Disclaimer