Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford (Grand)C-MAX


 

26-10-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

De tweede generatie C-MAX markeert een nieuw tijdperk voor Ford. Hij is namelijk de eerste van de tien toekomstige modellen die op het compleet nieuwe C-platform staat, hij profiteert als eerste van nieuwe motoren en tegenwoordig is hij er ook als zevenpersoons Grand C-MAX. Genoeg redenen om deze veelbelovende MPV’s aan de tand te voelen.

We kennen ze allemaal, die ruime familieauto’s op basis van populaire hatchbacks. Vrijwel elk volumemerk heeft er een in het gamma, en dus ook Ford. De C-MAX, gebaseerd op de Focus, werd in 2003 geïntroduceerd en maakte meteen een geweldige indruk. Anno 2010 is het tijd voor een compleet nieuwe generatie die in één klap profiteert van de allermodernste technieken die Ford in huis heeft. Het belangrijkste verschil ten opzichte van zijn voorganger is dat Ford de C-MAX in twee versies heeft ontwikkeld. De ‘gewone’ C-MAX biedt vijf zitplaatsen en is voorzien van een extra vleugje dynamiek. De Grand C-MAX heeft een langere wielbasis, een hogere daklijn en biedt zeven zitplaatsen. Bovendien is de Grand uitgerust met schuifdeuren aan weerszijden en een innovatief Comfort Seat System, waarmee je de middelste zitting op de tweede zitrij in de naastgelegen stoel wegklapt.

Vanbinnen
Op het gebied van design zijn beide modellen voorzien van dezelfde, markante voorzijde. De Grand C-MAX verschilt niet alleen qua lengte, portieren en daklijn, maar ook de gehele achterklep is anders. Ford ziet de C-MAX als het kleine broertje van de S-MAX en de Grand C-MAX als dat van de Galaxy. Vanbinnen vinden we echter nauwelijks verschil. De twee versies beschikken over hetzelfde dashboard, dat overigens fraai, overzichtelijk en erg degelijk oogt. Het nieuwe stuurwiel is bezaaid met bedieningsknoppen, wat in het begin even wennen is, maar daarna juist erg prettig functioneert. Verder zit je in een uitstekende (bestuurders)stoel en op het gebied van geluidsisolatie is veel progressie geboekt. Achterin hebben drie volwassenen veel ruimte, terwijl de zesde en zevende stoel van de Grand C-MAX voornamelijk geschikt is voor kinderen tot zo’n 1.40 meter lang.

 



Stuurmansauto
Ford zou Ford niet zijn als er wederom een geweldig sturende auto om de hoek komt kijken. We durfden het al te voorspellen, maar de nieuwe C-MAX overtreft zelfs zijn verwachtingspatroon en doet ons werkelijk verbazen. Want wat stuurt deze auto waanzinnig goed. De wegligging van de C-MAX is, mede door het zogenoemde Torque Vectoring Control, ongekend voor een auto van dit type, waarbij een perfecte balans is gevonden tussen comfort en een sportief rijgedrag. De Grand C-MAX voelt aan de voorzijde iets zwaarder en hij dempt een tikkeltje comfortabeler, waardoor hij eerder zal oversturen. Dat neemt overigens niet weg dat ook deze zevenzitter een geweldig rijgedrag vertoont.

EcoBoost
Afgezien van de rijkwaliteiten, laat ook de nieuwe 1,6-liter EcoBoost turbomotor een goede indruk achter. Deze fonkelnieuwe, direct ingespoten benzinemotor levert 150 pk en een maximumkoppel van 240 Nm dat al bij 1.600 t/min beschikbaar is. Deze benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, vertoont zelfs enkele gelijkenissen met een diesel. Terugschakelen van drie naar twee is zelden nodig, maar daarbij verdeelt hij zijn maximale kracht over een breed toerengebied en van een turbogat is gewoonweg geen sprake. Deze 1.6 EcoBoost is er overigens ook met een vermogen van 180 pk, alsmede een nieuwe 1.6 Ti-VCT benzinemotor met 105 en 125 pk. Voor de veelrijders biedt Ford een vernieuwde reeks TDCi-dieselmotoren met vermogens uiteenlopend van 95 tot 163 pk. In tegenstelling tot de benzinemotoren, zijn de drie sterkste zelfontbranders verkrijgbaar met een Powershift-automaat met dubbele koppeling. In het eerste kwartaal van 2011 staat er bovendien een 95 pk sterke 1.6 TDCi op de planning, die onder het huidige belastingstelsel in de 20%-bijtellingscategorie valt.

Prijzen
Aan het eind van de rit blijkt dat Ford wederom een stuurmansauto op de markt heeft gebracht, maar dan met genoeg ruimte voor de hele familie. Hij is te verkrijgen als Trend- en Titanium-uitvoering en er zijn tevens diverse optiepakketten beschikbaar, die zich richten op de zakelijke rijder en extra veiligheidsvoorzieningen. De prijzen beginnen bij 24.130 euro voor de C-MAX 1.6 Ti-VCT Trend en lopen op tot 37.512 euro voor de Grand C-MAX 2.0 TDCi Powershift.


 

 

 

 

 


  

Ford C-MAX 1.6 SCTi EcoBoost Titanium

  

Prijs

28.300 euro

 

Vermogen

150 pk bij 5.700 t/min

 

Koppel

240 Nm bij 1.600 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

154 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,4 sec

 

Topsnelheid

204 km/h

 

Bagageruimte

432 liter

 


| Disclaimer