Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Fiesta ECOnetic


image/jpeg

 

29-07-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

In een wereld waar het broeikaseffect centraal ter discussie staat, is het interessant om te zien hoe diverse autofabrikanten de techniek van de conventionele verbrandingsmotor steeds verder verbeteren. Op dieselgebied ligt de magische grens momenteel op een verbruik van 4,0 l/100 km, want slechts enkele modellen doen het beter. De nieuwe Ford Fiesta ECOnetic is daar een van.

 

Minstens één uitvoering binnen een modellenreeks die er qua verbruik met kop en schouders bovenuit steekt, mag tegenwoordig niet ontbreken. Een dergelijk model biedt niet alleen een alternatief voor mensen die willen profiteren van fiscale voordelen, maar ook vervullen autofabrikanten hiermee een maatschappelijke rol in het terugdringen van CO2. Ford is zijn ECOnetic-programma druk aan het uitbreiden om in zoveel mogelijk segmenten een zuinigheidswonder met een dik A-label te kunnen aanbieden. We zagen het al met de Mondeo en de Focus. Nu is het de beurt aan de Fiesta, die al heeft bewezen te zijn behept met een uitstekend stuurkarakter. Ondanks zijn relatieve compactheid, biedt hij vanbinnen voldoende bewegingsruimte en doordat de bestuurdersstoel en het stuur in genoeg verschillende standen zijn te verstellen, kan er in principe altijd een prettige zitpositie worden gecreëerd. Qua vormgeving is de Fiesta er ook erg op vooruit gegaan. Het Kinetic-design, dat zo kenmerkend is voor Fords nieuwe modellen, laat hier duidelijk van zich spreken. Met name de voorzijde toont veel kracht en het geeft de Fiesta een behoorlijk volwassen uitstraling.

 

ECOnetic

Op het eerste gezicht verschilt de ECOnetic-versie niet zo gek veel van de overige Fiesta’s. In de basis gaat het om een Trend-uitvoering met een 90 pk sterke 1.6 TDCi-dieselmotor, die speciaal werd afgesteld en een bepaald type motorolie bevat om de interne wrijving te verminderen. De handgeschakelde vijfbak kreeg andere overbrengverhoudingen en uiteraard werd de aërodynamica verbeterd. Zo werd het onderstel verlaagd, kreeg hij speciale wieldoppen en werd de grille dusdanig aangepast om de luchtweerstand te verminderen. Banden met een lage rolweerstand en een schakelindicator maken het verhaal compleet. Alle ECOnetic-maatregelen hebben er bij de Fiesta voor gezorgd dat het gemiddelde verbruik naar een bijzonder laag niveau van 3,7 l/100 km is gedaald. In de volksmond: 1 op 27. Tijdens snelwegritjes heeft hij zelfs aan 3,2 l/100 km al genoeg. De CO2-uitstoot is 98 g/km en daarmee mag de Fiesta ECOnetic zich toevoegen aan het lijstje met de vier schoonste dieselmotoren van dit moment. De Volkswagen Polo BlueMotion, de Seat Ibiza Ecomotive en de Smart Fortwo CDI zijn de enige die met een uitstoot van respectievelijk 99, 98 en 88 g/km voor serieuze concurrentie kunnen zorgen. Hoe zuinig de Fiesta ECOmotive ook mag zijn, hij lijkt weinig te hebben ingeboet op prestaties, want binnen dertien seconden van 0-100 km/h en een topsnelheid van 178 km/h zijn buitengewoon acceptabel. Het enige is dat deze versie, anno 2009, iets aan de lawaaierige kant is. Maar gelukkig weten we wat er tegenover staat: 20% bijtelling, een A-label en erg veel brandstofbesparing (dus ook geldbesparing!). Vooral de schakelindicator kan, zolang je je daar aan houdt, voor veel verbruiksverschil zorgen. Een actieradius van meer dan 1.000 kilometer is zeker geen uitzondering. Voor zakelijk en dieselrijdend Nederland heeft het hele verhaal rondom de bijtelling voor veel invloed gezorgd in de keuze van het merk en/of model. Met een vanafprijs van € 19.020,- biedt Ford met de Fiesta ECOnetic een uitstekend alternatief. De zuinigste auto die Ford Europe ooit heeft gebouwd, is standaard uitgerust met onder meer airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en een geïntegreerde cd-speler. Qua veiligheid biedt hij vijf airbags, ABS en een automatisch inschakelende noodstopverlichting. Tevens is hij leverbaar als drie- of vijfdeurs.

 

 image/jpeg


  

| Disclaimer