Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Fiesta Metal


 

01-11-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Er zijn talloze manieren om het uiterlijk van een Ford Fiesta zo sportief mogelijk te maken, maar het is niet vanzelfsprekend dat hij dan ook sportief rijdt. Diverse modellen hebben dat in het verleden al aangetoond. Maar in het geval van de nieuwe Fiesta Metal is dat helemaal anders.

 

De 120 pk sterke Fiesta 1.6 Sport was lange tijd het topmodel binnen de reeks, maar ondanks het feit dat elke Fiesta fantastisch stuurt, wist die niet echt te overtuigen. Volgend jaar verschijnt de supersportieve Fiesta ST, maar die is voor veel mensen weer te extreem. De nieuwe Fiesta Metal is de ideale tussenvariant. Het model wordt aangedreven door een 1.6 Ti-VCT benzinemotor met een vermogen van 134 pk en is, tot het moment dat de ST wordt gelanceerd, de sterkst leverbare Fiesta.

 

Zwart
Ford heeft erg zijn best gedaan om de Metal een onderscheidend uiterlijk mee te geven. En dat is zonder meer gelukt. De aanduiding ‘Metal’ zegt overigens niets over het model. Deze sportieve Fiesta is namelijk volledig zwart. De carrosserie, het dashboard, de middenconsole, de lederen sportstoelen en zelfs de 17-inch wielen zijn helemaal, glanzend zwart. Het is dan ook overduidelijk dat dit geen doorsnee Fiesta is. Maar met een volledig zwarte kleurstelling en een krachtige motor ben je er nog niet. Althans, dat moeten de Ford-technici gedacht hebben. Er werd een sportonderstel gemonteerd, het uitlaatsysteem werd volledig herzien en de transmissie werd omgeruild voor een close-ratio-versnellingsbak. Dat laatste betekent dat de versnellingen extra kort op elkaar aansluiten, waardoor je heel soepel en razendsnel kunt schakelen.

Wow!
We kunnen er een heel verhaal omheen hangen, maar feit is dat de Fiesta Metal sensationele stuurmanskunsten vertoont. Werkelijk elke minimale stuurbeweging wordt direct naar het wegdek vertaald en op droog asfalt biedt hij een bizar goede wegligging. Ook het relatief kleine stuurwiel dat perfect in de hand ligt, maakt intensief bochtenwerk verslavend. Ford had dit model wat ons betreft beter een Fiesta GTi kunnen noemen! De motor is niet extreem snel (8,7 seconden van 0-100 km/h), maar reageert wel lekker fel en zit graag hoog in z’n toeren. Met de trommelremmen op de achteras zijn we iets minder blij. Je moet het rempedaal veel te hard indrukken en dat past niet bij het karakter van deze auto. Ook brult het uitlaatsysteem behoorlijk. Leuk voor bij het stoplicht, maar vervelend tijdens het afleggen van lange afstanden. Ondanks het uitlaatgeluid is het wel prettig om veel in de Fiesta Metal te rijden, want hij is niet super hard geveerd en de lederen sportstoelen zitten prima. Bovendien biedt hij een rijke uitrusting en wie voor 795 euro het optionele Techno Line Sony X-pack bestelt, heeft een meer dan luxe auto en een bijzonder goed klinkend audiosysteem. Verder is de Metal er alleen als driedeurs, hij valt in de 20%-bijtellingscategorie en kost 18.795 euro. Ons testexemplaar kost inclusief opties 21.085 euro. En dan heb je zo’n beetje alles wat je kunt verzinnen. Zoals elke Ford Fiesta is dus ook de Metal zeker niet te duur geprijsd.

 

 

 

 


  

Ford Fiesta Metal

1.6 Ti-VCT 

  

Prijs

18.795 euro

 

Vermogen

134 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

160 Nm bij 4.050 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,8 l/100 km

 

CO2-uitstoot

139 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

8,7 sec

 

Topsnelheid

195 km/h

 

Bagageruimte

295 liter

 


| Disclaimer