Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Fiesta ECOnetic


 

26-10-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

BPM- en wegenbelastingvrije auto’s zijn al lang niet meer bijzonder. Tegenwoordig kijk je er zelfs van op als een gerenommeerd volumemerk er geen heeft en dat was dus bij Ford het geval. Er moest iets gebeuren om de concurrentie in het B-segment bij te benen. De vernieuwde Fiesta ECOnetic is het antwoord.

Dat de automobielindustrie razendsnel schakelt, blijkt wel uit het feit dat de Ford Fiesta ECOnetic eerst nog tot de vier schoonste dieselmodellen behoort en twee jaar later achter de concurrentie aanloopt. De vrijstelling van BPM en wegenbelasting voor dieselauto’s met minder dan 96 gram CO2/km heeft een revolutie tot stand gebracht, want in een relatief korte tijd is het belastingvrije aanbod fors gegroeid. Logischerwijs maakten de technici van Ford haast met het verbeteren van de Fiesta ECOnetic en door de CO2-uitstoot met drie gram te verlagen, mag hij zich alsnog aan de lange lijst met belastingvrije diesels toevoegen.

TDCi
Onder de motorkap ligt de bekende 1.6 TDCi dieselmotor die zich in diverse andere modellen al heeft bewezen. Het blok draait erg soepel, klimt mooi evenredig in zijn toeren en levert met 95 pk en 205 Nm ruim voldoende kracht voor het formaat en gewicht van een Fiesta. Wel laat de krachtbron zich nadrukkelijk horen en dat gaat met name tijdens lang ritten ten koste van het comfort. Verder moet je vanwege de handgeschakelde vijfbak met gewijzigde overbrengingen erg veel schakelen, maar door de souplesse van de bak heb je daar totaal geen erg in. Uiteindelijk verdient het stuurgedrag, zoals bij elke Ford, het grootste compliment en na een dag rijden voel je je al helemaal één met de auto. Wie veel waarde hecht aan een laag brandstofverbruik, kan met de Fiesta ECOnetic prima uit de voeten. Maar het gemiddelde verbruik van 3,6 l/100 km dat het model op papier zou moeten verbruiken, is zeker niet haalbaar. Dat geldt overigens voor vrijwel elke auto. Maar wie tijdig anticipeert en de schakelindicator netjes volgt, moet makkelijk 1 op 20 kunnen rijden. En daar is niets mis mee.

Gunstige prijsstelling
Waar al helemaal niets mis mee is, is de zogenoemde ‘value for money’. Voor een bedrag vanaf 15.995 euro ben je namelijk verzekerd van bijvoorbeeld airconditioning, vijf airbags, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, ESP, een boordcomputer en een audiosysteem met mp3- en aux-aansluiting. Daarnaast is het model ook als Titanium te verkrijgen en er zijn diverse optiepakketten die de Fiesta ECOnetic omtoveren tot een behoorlijk luxe auto voor nog geen twintig mille. En dat het door de fabrikant opgegeven gemiddelde verbruik nauwelijks haalbaar is, is dan jammer. Hij rijdt een stuk beter dan een aantal belastingvrije concurrenten, terwijl je toch profiteert van de vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Gezien de CO2-uitstoot van 95 g/km is de huidige Ford Fiesta ECOnetic tot 1 juli 2012 BPM-vrij en betalen zakelijke rijders 14% bijtelling, maar voor die tijd lanceert Ford een vernieuwde versie die slechts 87 g/km uitstoot en dus langer periode profiteert van fiscale voordelen.

 

 

 


  

Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic 5DR Trend

  

Prijs

16.595 euro

 

Vermogen

95 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

205 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

3,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

95 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

12,2 sec

 

Topsnelheid

178 km/h

 

Bagageruimte

295 liter

 


| Disclaimer