Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Focus


 

14-03-2011 - tekst Nile van Leeuwen

Ford heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe Focus hoog ingezet. Deze auto wordt wereldwijd in dezelfde gedaante verkocht en hij moet dus van erg goeden huize komen, wil hij in elk werelddeel succesvol zijn. Ford heeft er alle vertrouwen in de juiste formule te hebben gevonden en gaf ons de gelegenheid hem in het zuiden van Spanje aan de tand te voelen.

 

We maken er geen geheim van dat we lang hebben uitgekeken naar de eerste kilometers in de nieuwe Focus. Fords middenklasser staat immers bekend als de beststurende auto in zijn segment en het liefst duiken we meteen de bergen in om langs bochtige binnenwegen te ondervinden in hoeverre het stuurgedrag is verbeterd. Maar voordat we te enthousiast worden, moeten we ons realiseren dat dit een auto is die ook aan de andere kant van de oceaan voor vele tevreden eindgebruikers moet zorgen. Technici uit alle windstreken hebben zich er dan ook mee bemoeid om uiteindelijk tot een gulden middenweg te komen. Ofwel, er moesten concessies worden gedaan.

 

Cockpit

Wat betreft het design zijn er in ieder geval geen gekke capriolen uitgehaald. Het koetswerk is zeer herkenbaar als Focus en Ford spreekt terecht over een evolutie in plaats van revolutie. Vanbinnen is het een ander verhaal. Waar het dashboard van de vorige Focus rechttoe rechtaan is vormgegeven en geen spannende indruk maakt, word je nu overdonderd met bedieningsknoppen en het is net alsof je in een vliegtuigcockpit hebt plaatsgenomen. Het vergt enige tijd voordat je alle knoppen op het dashboard en het stuur hebt uitgevogeld, maar dat is eigenlijk ook het enige puntje van kritiek. De ergonomie is uitstekend, de stoelen zitten heerlijk en de kwaliteit van het interieur druipt er van af.

Sturen
Sturen in de Ford Focus blijft een feest, zo blijkt als we de snelweg verlaten voor slingerende bergwegen. Hij doet zijn reputatie als geweldige stuurmansauto nog steeds eer aan, maar de scherpe kantjes zijn er een beetje van af. Het geavanceerde onderstel en de toepassing van Torque Vectoring Control zijn verantwoordelijk voor het dynamische karakter, terwijl het gevoel in het stuurwiel en de reactiesnelheid door de komst van elektronische stuurbekrachtiging iets is afgenomen. Hierdoor is een betere mix tussen comfort en een sportief stuurgedrag ontstaan. Bovendien zijn geluiden vanbuiten, ook bij snelheden ruim boven de 120 km/h, nauwelijks waarneembaar.

EcoBoost
Het motorassortiment van de Focus bestaat louter uit groene energielabels en een flink aantal komen in aanmerking voor 20% bijtelling. Maar denk maar niet dat het saaie motoren zijn. Wij reden met de 182 pk sterke 1,6-liter EcoBoost benzinemotor die zich uitstekend gedraagt. Het maximale koppel van 270 Nm is al bij 1.900 toeren beschikbaar en hij is bovendien de allersterkste in de 20%-klasse. Na twee dagen rijden zijn we ervan overtuigd dat Ford een geweldige auto heeft ontwikkeld. En omdat hij wereldwijd wordt verkocht, kunnen de kosten laag worden gehouden en wordt hoogwaardige techniek bereikbaar voor een grotere groep mensen. Dat zien we ook terug in de prijslijst van de Focus, want de duurste versie kost nog geen 33 mille.


 

 

 


  

Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium

 

Prijs

27.495 euro

 

Vermogen

182 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

240 Nm bij 1.600 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

139 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

7,9 sec

 

Topsnelheid

222 km/h

 

Bagageruimte

363 liter

 


| Disclaimer