Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Focus CC


image/jpeg

 

25-08-2009 - Het weer in Nederland kan nogal wisselvallig zijn en met een beetje pech zit je zelfs in de zomer meerdere dagen achtereen binnen vanwege de regen. Maar, toen wij onlangs de vernieuwde Ford Focus CC aan de tand mochten voelen, bleken de weergoden ons zeer goed gezind. Dat is maar goed ook, want nu hebben we alle aspecten van deze auto goed kunnen beleven, zowel in open als in dichte vorm.

 

Als we om de auto heenlopen, merken we al dat hij een bepaalde klasse uitstraalt. Hoogstwaarschijnlijk is dit te danken aan de samenwerking van Ford met het Italiaanse designbureau Pininfarina, waarvan het logo op de zijkant prijkt . Toch, dankzij de vloeiende lijnen, oogt de Ford Focus CC ook sportief. Zoals we inmiddels van Ford gewend zijn, is het Kinetic Design in de Focus CC verwerkt, wat vooral aan de voorzijde zorgt voor uitdagende looks. Hier gaan we graag mee op pad.

 

Dak geopend

Al voordat je naar buiten gaat, werp je automatisch een blik op de lucht. Zodra er maar een klein stukje blauw te zien is, weet je dat het dak er af kan. ‘Onze’ Focus Coupe-Cabriolet is voorzien van de lakkleur Luna en bijpassende beige lederen bekleding. Het dashboard is uitgevoerd in een donkerbruine kleur. Over smaak valt niet te twisten, maar dit kan volgens ons toch wel als stijlvol bestempeld worden. Ondanks het feit dat de Focus CC niet over het zogenaamde keyless-entry beschikt, kan hij wel gestart worden zonder de sleutel om te draaien. Er is maar één druk op de knop nodig om de 2.0 TDCi met 136 pk wakker te schudden. Opvallend is de snelheid, waarmee het dak geopend wordt. Netjes vouwt hij zich in drie delen op in de kofferbak, die overigens erg ruim is. Met het dak geopend, kunnen we nog makkelijk twee grote sporttassen kwijt en zelfs dan blijft er nog ruimte over. Een blik op de specificaties leert ons dat de Focus met gesloten dak 534 liter bagage kan herbergen en met geopend dak blijft er nog maar liefst 248 liter aan bagagevolume over. Niet gek! Mooi detail is overigens de kofferbak die zichzelf dichttrekt, nadat je de klep heel zachtjes hebt laten vallen.

 

Genieten

De vernieuwde Ford Focus CC beschikt over een stijve carrosserie en een strakke wielophanging. Tijdens het rijden, merken we dat dit ten goede komt aan de rijdynamiek. Tevens beschikt hij over een responsieve besturing, zonder daarbij ‘te gevoelig’ over te komen. De stevige wegligging geeft je als bestuurder het gevoel de touwtjes in handen te hebben. Open rijden is overigens ook bij minder tropische temperaturen al goed mogelijk; de lang doorlopende voorruit zorgt er namelijk voor dat met name de personen voorin weinig last hebben van de wind. Hoewel Ford de Focus CC voorstelt als een echte vierzitter, valt met name de hoofdruimte achterin met gesloten dak enigszins tegen. Vrienden of familieleden van een kleiner formaat zullen er graag plaatsnemen, maar door mensen boven de 1,70 meter zal een wat langere rit met gesloten dak niet als comfortabel ervaren worden. Met het dak geopend is het natuurlijk een heel ander verhaal, dan kan iedereen genieten. Ons testmodel staat voor een schappelijke € 44.420,- in de prijslijsten, maar vanaf € 29.725,- kun je al plezier beleven aan de Ford Focus CC.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer