Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Focus Econetic


 

20-04-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

De vernieuwde Focus Econetic markeert voor Ford een grote stap in de juiste richting op het gebied van energiezuinige modellen. In het zwaarbevochten segment waar de Focus zich mengt, is een ’99 gram-auto’ tegenwoordig onmisbaar. Wij kregen uitgebreid de gelegenheid om te ondervinden hoe de zuinigste Focus aller tijden zich op de weg gedraagt.


Sinds de dag dat overheden in verschillende landen de belasting op een auto laten beïnvloeden door de gemiddelde CO2-uitstoot, loopt het storm met energiezuinige modellen. In Nederland kennen we de bijtellingsregeling en om de haverklap verschijnt een nieuw model dat in aanmerking komt voor (fiscaal) voordeel. Tegelijk is het van belang dat de rijeigenschappen niet tot nauwelijks worden beïnvloed. De Ford Focus staat bekend om zijn uitstekende stuureigenschappen en al gauw wordt duidelijk dat dat bij de Econetic-versie niet anders is. De voorwielen reageren op de millimeter nauwkeurig op de bewegingen van het stuur. Daarbij is de wegligging uitstekend, zonder dat we praten over een hard afgesteld onderstel. Voor het comfort is klaarblijkelijk gekozen voor de ideale middenweg. De Focus Econetic moet met name de zakelijke rijder aanspreken. Die maakt doorgaans veel kilometers per jaar en een goede zithouding en een dito standaarduitrusting is dan ook een pre. Niets van dit ontbreekt in de Focus Econetic en als je deze ruime hatchback kunt rijden met 20% bijtelling, dan lijkt de keus snel gemaakt.

Blaadjes verdienen
De Focus Econetic wordt aangedreven door een bijzonder efficiënte 1,6-liter Duratorq TDCi-motor met een gemiddelde CO2-uitstoot van 99 g/km (A-label). Met een vermogen van 109 pk en een koppel van 240 Nm trekt deze Econetic niet de straatstenen uit de grond, maar voor een snelle en soepele inhaalmanoeuvre heeft hij voldoende in zijn mars. Volgens de specificaties zou de Focus Econetic een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km moeten kunnen halen. Voor elk merk en model geldt dat het in de praktijk erg lastig is om dit te realiseren, aangezien het brandstofverbruik van veel verschillende factoren afhankelijk is. Wat wel opvallend goed is, is dat het verbruik van de Focus Econetic hoe dan ook onder de 5,0 l/100 km blijft steken, ook als je flink gas blijft geven. Om de bestuurder te helpen om zo efficiënt mogelijk te rijden, is de Focus Econetic uitgerust met het Ford Eco Mode-systeem. Op het gebied van anticiperen, schakelen en gasgeven kun je blaadjes verdienen. Het wordt dan ook meteen duidelijk op welk onderdeel je jezelf kunt verbeteren. Ook het nieuwe Ford Auto-Start-Stop systeem kan de nodige bijdrage leveren, dat overigens fantastisch werkt. Zodra je op een rood stoplicht afrijdt, zet je de handgeschakelde vijfbak in z’n vrij, laat de auto uitrollen en zodra je stilstaat valt de motor meteen uit. Trap je de koppeling in, dan zal hij weer starten. Ford heeft hier gezorgd voor optimaal gebruiksgemak, waarmee het verbruik tot 10% kan worden gereduceerd.

Verantwoorde keuze
De leaserijder kan bij de Ford-dealer dus snel slagen. Temeer omdat de Focus Econetic is gebaseerd op de vijfdeurs Trend-uitvoering en standaard beschikt over onder andere climate control, een warmtewerende voorruit, cruise control, een audio-systeem met cd-speler, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en elektrisch bedienbare voorportierramen. De prijs van de Ford Focus Econetic bedraagt € 26.036,- inclusief BTW en BPM.


 


  

| Disclaimer