Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Focus RS


image/jpeg

 

Wanneer er cijfers bekend worden, zoals een topsnelheid van 263 km/h, een standaardsprint van 5,9 seconden en dat hij het snelste productiemodel is dat Ford Europe ooit bouwde, dan schept dat spectaculaire verwachtingen! We hebben het over de nieuwe Focus RS. Ford heeft hem uit zijn kooi bevrijd en AutoGids kreeg de gelegenheid hem eens goed aan de tand te voelen.

 

In een oogopslag is meteen te zien dat dit geen doorsnee Ford Focus is. Forse wielkasten zijn gevuld met 19-inch velgen, aan de voorzijde domineert een grote zwarte grille en aan de achterzijde zitten diverse hulpmiddelen om de luchtstroom om te zetten in neerwaartse druk, zoals een flinke dakspoiler en een diffusor. Twee dikke uitlaatpijpen die aan weerszijden naar buiten steken, maken zijn uitdagende uitstraling compleet. Het interieur is vrijwel hetzelfde ten opzichte van de ‘normale’ Focus, echter zijn de twee voorstoelen omgeruild voor op maat gemaakte Recaro-sportstoelen. Verder heeft het stuur een betere houvast en zijn een drietal meters, waaronder een voor de turbodruk, aan het instrumentenpaneel toegevoegd. Bij het wegrijden valt direct op dat je lekker comfortabel in je stoel zit en dat het schakelen en sturen opvallend soepel gaat. Als we vervolgens een aantal verkeersheuvels trotseren, wordt duidelijk dat dit een auto is waarmee je dagelijks gewoon naar je werk kunt. Ford benadrukt ook dat het hier natuurlijk gaat om een performancecar, maar het blijft een Focus.

Brute kracht
De 2,5-liter vijfcilinder is een doorontwikkeling van het blok dat we kennen uit de Focus ST. Echter hebben diverse aanpassingen en een grotere turbo geresulteerd in een vermogenstoename van 80 pk, waardoor deze super Focus een verbluffende 305 pk en 440 Nm ter beschikking stelt. Maar het meest opvallende aan deze auto is dat hij door de voorwielen wordt aangedreven. Wij waren in het begin nogal sceptisch over zijn voorwielaandrijving, want 305 pk op de voorwielen is toch behoorlijk. Sterker nog, Ford heeft een vierwielsysteem overwogen, maar na uitvoerig testwerk bleek dat de lichtere constructie van de voorwielaandrijver weinig tot niets onderdeed ten opzichte van het zwaardere vierwielsysteem. Daarnaast komt ook kijken dat het brandstofverbruik - ook bij dit soort performancecars - een belangrijke rol speelt. De Duratec turbomotor verbruikt gemiddeld, mede dankzij de gewichtsbeperking van voorwielaandrijving, 9,4 l/100 km. Daarmee is de Focus RS de ‘zuinigste’ performancecar in zijn klasse.

Een en al sensatie
Een ding is zeker: trap het gas vol in en je wordt werkelijk als een raket afgevuurd. Je wordt flink in je stoel gedrukt en de vijfcilinder brult als geen ander, wat Ford overigens extra heeft weten te benadrukken door het toepassen van een sound symposer. Het is een en al sensatie. Bij het vol accelereren voel je het stuur wel trekken (torque steer), maar dat is prima te controleren. In de bochten heeft hij ongekend veel grip en een messcherpe controle wat niemand had verwacht van een voorwielaangedreven auto. De handgeschakelde zesbak voelt trefzeker en wanneer er bij 7.000 toeren wordt geschakeld, valt het toerental terug op een punt waar meteen weer de volle 305 pk beschikbaar is. Met vele kilometers aan bochtige bergwegen voor de boeg verscheen er een glimlach van oor tot oor.


Vanaf € 50.000,-
In totaal zullen er 8.000 Focus’ RS worden geproduceerd, waarvan wordt verwacht dat minstens de helft naar Groot-Brittannië zal verdwijnen. De prijs begint bij € 50.000,- en hij is te krijgen in drie kleuren: Frozen White, Performance Blue en Ultimate Green. Gezien zijn prestaties, uitstraling en prijs is dit gewoon een koopje. Dit jaar komen in ieder geval 50 exemplaren naar Nederland.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer