Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Kuga 2.0 TDCi Trend


image/jpeg

 

18-11-2009 - tekst Annemarie Rutgers 

De Ford Kuga is alweer een tijdje op de Nederlandse markt verkrijgbaar, maar aanvankelijk was er maar één uitvoering beschikbaar, namelijk de Titanium. Daar is dit jaar verandering in gekomen, met de introductie van de Trend. Wij stonden natuurlijk te popelen om kennis te maken met dit exemplaar.

 

Het verschil met de Titanium is natuurlijk te vinden in de interieurs, want de Titanium is Fords meest luxe uitvoering, terwijl de Trend iets soberder voor de dag komt. We kwamen erachter dat je desondanks ook in deze Kuga niets tot weinig te klagen hebt. Daarnaast wijkt deze Trend af door het feit dat hij niet beschikt over vierwielaandrijving, maar het met de aandrijving van de twee voorwielen moet doen.

 

Eenvoud

Ons testexemplaar beschikt over witte lak, die bij Ford door het leven gaat onder de naam Frozen White. De Kuga heeft ‘van nature’ al een stoer uiterlijk, maar dit wordt nog eens extra benadrukt door het stylingpakket, de 19-inch vijfspaaks lichtmetalen velgen en het privacy glass waarmee onze versie is uitgerust. Hierdoor is de Kuga een echte blikvanger op de weg en het ontbreekt ons dan ook niet aan bekijks. Het interieur is voorzien van grijze bekleding en een zwarte vloerbedekking. De ruimtelijke beleving wordt versterkt door het optionele panoramadak. Niks geen poespas voor het dashboard of de rest van het interieur. Men zegt wel eens: “eenvoud is troef,” en dat wordt door deze Kuga nog maar eens bevestigd. Alles ziet er gewoon keurig uit, zonder een sprenkeltje overdrevenheid. Zoals het een SUV betaamt, beschikt de Kuga over een makkelijke instap en een hoge zit. De sportieve voorstoelen zijn goed gevormd en geven je het idee dat je er ‘in’ zit in plaats van erop. Door de hoge zit heb je een goede kijk op wat er om je heen gebeurt. Klein minpuntje is de ver naar voren geplaatste versnellingspook, die refereert aan rijden in een bestelwagen. Gelukkig went deze positie snel en dan blijkt dat we, mede dankzij de middenarmsteun, een uiterst comfortabele houding hebben gevonden.

 

image/jpeg

 

Sportieve start

Onder de motorkap van deze Kuga ligt een 2,0-liter Duratorq TDCi-dieselmotor, die over 136 pk beschikt. Het enige wat je hoeft te doen om deze krachtbron wakker te schudden, is het indrukken van de Ford-powerknop, waarna het onmiskenbare geluid van de dieselmotor - op een keurig niveau - binnenin te horen is. Nu maar eens zien of de motor, die overigens is gekoppeld aan een handgeschakelde zestraps versnellingsbak, ook doet wat we van hem verwachten. Aanvankelijk lijkt de eerste versnelling wat kort, maar we merken dat we voor een sportieve start het gaspedaal iets sneller in moeten trappen. Dan bewijst de Kuga dat hij prima mee kan komen en in veel gevallen andere weggebruikers zelfs de baas is. Wanneer we echt snel optrekken, voelt de Kuga echter wel wat zoekend naar grip. Een groot voordeel is dat de stuurbekrachtiging is aan te passen op meerdere rijstijlen. Er zijn namelijk drie standen; normaal, comfort en sportief. Bij deze laatste wordt de besturing wat zwaarder en stugger, terwijl comfort de besturing juist lichter maakt en de wendbaarheid van de Kuga vergroot. Volgens Ford is de dieselmotor waar onze Kuga zijn kracht uitput, één van de zuinigste en milieuvriendelijkste van het moment. Het gemiddelde verbruik zou neer moeten komen op 6,1 liter per 100 kilometer, maar helaas halen wij dat bij lange na niet. Maar misschien doen we daar ook wel niet genoeg ons best voor. De Ford Kuga is verkrijgbaar vanaf € 33.760,-, maar wie zich laat verleiden tot enkele aantrekkelijke extra’s komt natuurlijk wat duurder uit. Desondanks is hij dat volgens ons meer dan waard.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer