Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Kuga 2.0 TDCi


 

01-09-2010 - tekst Lars Bouten 

Ford levert de Kuga sinds kort met de 163 pk sterke 2.0 TDCi. Deze moet het gat opvullen tussen de minder vermogende 2.0 TDCi en de krachtige 2.5 vijfcilinder turbomotor.

 

Bij de Kuga was de motorenkeuze niet bepaald reuze. Of je ging voor de 2.0 TDCi met 136 pk, waarmee de SUV goed van z’n plek kwam, maar ten opzichte van zijn concurrenten wat te kort kwam. Een sterkere diesel was er dus niet. Wilde je iets krachtigers, dan was je aangewezen op de 2.5 vijfcilinder turbomotor. Deze lust echter alleen benzine en met een maximumvermogen van 225 pk is het een erg rap ding, misschien wel een beetje té voor dit type auto. Ford heeft nu de 136 pk-variant 4 pk extra gegeven, maar het was een kwestie van tijd voordat de fabrikant met een snellere diesel op de proppen zou komen. En zie daar, de 2.0 TDCi met 163 pk.

Powershift
Het maximale koppel van 320 Nm is gelijk gebleven (340 Nm in overboost), maar het grote verschil zit ‘m in de opbouw. Zo biedt de motor zijn maximale trekkracht tussen 2.000 en 3.250 toeren, maar belangrijker is dat er vanaf 1.250 toeren al 250 Nm trekkracht voorhanden is. In de praktijk betekent dit meer kracht onderin waardoor er minder geschakeld hoeft te worden. Nu behoort schakelen bij onze testauto tot de verleden tijd, omdat deze is gekoppeld aan de Powershift-automaat. Deze transmissie met dubbele koppeling doet z’n werk voortreffelijk; het wisselen van verzetten gaat bijna onopgemerkt en wie in een sportieve bui is, geniet van de supersnelle schakeltijd van de versnellingsbak. Behalve een betere opbouw van de trekkracht, heeft de motor ook flinke stappen gemaakt wat betreft het vermogen. Dit bedraagt 163 pk en sleurt onze Kuga net binnen de tien seconden (9,9) naar 100 km/h en bezorgt ‘m een top van 192 km/h.

Subliem weggedrag
De Kuga heeft niet het kenmerkende rechthoekige uiterlijk van een SUV, wat eveneens geldt voor het weg- en stuurgedrag. Want wat stuurt hij - in tegenstelling tot veel SUV’s - goed. Ford staat sowieso bekend als fabrikant van goedsturende auto’s en daar is deze geen uitzondering op. Het strakke stuurgedrag gaat gepaard met een weggedrag op hetzelfde hoge niveau. Onderstuur blijft erg lang uit, waar ook de vierwielaandrijving (standaard met deze motor) zijn steentje aan bijdraagt. Gaat het echt te hard, dan glijdt de Kuga naar de buitenkant van de bocht, wat gemakkelijk te controleren valt. En dat zal nogal eens voorkomen. Simpelweg omdat de rijeigenschappen en de nieuwe motor uitnodigen om er zo af en toe een sportieve rijstijl op na te houden. De betere spreiding van de trekkracht zorgt er echter ook voor dat je lekker comfortabel kunt rijden. Ford is er in geslaagd van de Kuga in deze configuratie een auto te maken die het beste van beide werelden biedt.

 

 

 

 


  

Ford Kuga 2.0 TDCi AWD Titanium

 

Prijs

46.764 euro

 

Vermogen

163 pk bij 3.750 t/min

 

Koppel

340 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

6,8 l/100 km

 

CO2-uitstoot

179 g/km

 

Energielabel

E

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,9 sec

 

Topsnelheid

192 km/h

 

Bagageruimte

410 liter

 


| Disclaimer