Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford S-MAX 2.0 SCTi EcoBoost


 

17-07-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

De vernieuwde Ford S-MAX heeft niet zomaar een facelift ondergaan. Hij is technisch op vele punten verbeterd, hij is nog luxer uitgevoerd én er zijn fonkelnieuwe motoren geïntroduceerd. Als je de verschillen ten opzichte van zijn voorganger op een rijtje zet, lijkt het zowaar een geheel nieuwe auto. Voor AutoGids reden genoeg om er uitgebreid mee te rijden.


Het is alweer zo’n vijf jaar geleden dat de eerste S-MAX het levenslicht zag. In zijn segment verbrak hij alle maatstaven op het gebied van ruimte en rijkwaliteiten, met een flink verkoopaantal tot gevolg. Zodra je de vernieuwde S-MAX op een afstandje bewondert, is hij niet gek veel anders in vergelijking met het voorgaande model. De niet-kenner zal wellicht helemaal geen verschil zien, de kenner ziet daarentegen meteen dat hij nu sportiever oogt, met zaken als ledverlichting aan de voor- en achterzijde, een chromen omlijsting van de raampartij en een dikkere voorbumper als voornaamste verschillen. Vanbinnen is de S-MAX tegenwoordig voorzien van een luxueuzere uitstraling, met te veel comfortverhogende voorzieningen om op te noemen. Ford heeft zelfs enkele opties beschikbaar gesteld die we doorgaans alleen bij de traditionele premiummerken tegenkomen. Wij gingen op pad met een Titanium-uitvoering, waarbij het Business en Space Pack op de optielijst waren aangevinkt. Variabel verwarmde en geventileerde voorstoelen, een gigantisch panomaradak, een dvd-navigatiesysteem met een 7-inch touchscreen, adaptieve cruise control en een indrukwekkend geluidssysteem zijn slechts enkele voorbeelden van alle extra’s.

EcoBoost
Ford heeft de S-MAX tot ‘Sports Activity Vehicle’ gedoopt en dat is niet voor niets. Hoewel hij in de volksmond veelal een MPV wordt genoemd, zijn de stuureigenschappen van de S-MAX dusdanig goed, dat hij best in een sportieve categorie mag worden ingedeeld. Hij staat vrij laag op zijn 17-inch velgen, het koetswerk heeft een duidelijke stroomlijn en vooral de gloednieuwe 2.0 SCTi EcoBoost turbomotor - die standaard is gekoppeld aan een nieuwe, razendsnel schakelende powershift-automaat met dubbele koppeling - levert met zijn vermogen van 203 pk een flinke bijdrage aan het uitstekende rijgedrag. Overigens is de S-MAX het eerste model dat wordt geleverd met deze nieuwe 2,0-liter, direct ingespoten viercilinder turbomotor (C-label). Hoe fors de 1.567 kg wegende S-MAX ook mag zijn, met deze motor sprint hij van 0-100 km/h in 8,5 seconden en haalt hij zelfs een topsnelheid van 221 km/h. Sterk punt van de S-MAX is zijn variabele demping. Druk op de sportstand en de dempers worden stugger afgesteld. De sportief ingestelde automobilist komt dan het best aan zijn trekken. Maar met een auto vol passagiers komt de comfort-stand juist goed tot zijn recht, want dan zorgt de S-MAX met zijn automaat voor een uiterst rustgevende rijervaring. Ook zaken als een perfecte geluidsisolatie en de automaat die het toerental onder normale omstandigheden netjes onder de 2.500 houdt, mogen genoemd worden.

Ideale reisauto
De vernieuwde Ford S-MAX bewijst dat hij voldoet aan de meest uiteenlopende eisen van de moderne automobilist. Hij is voorzien van de modernste snufjes, hij deelt de veiligheidstechniek met die van Volvo (en dus van een hoog niveau) en de zitpositie is uitstekend én lekker overzichtelijk. Achterin hebben alle passagiers werkelijk zeeën van ruimte en de vijfzitter heeft een minimale bagageruimte van 480 liter. Aan het eind van de rit kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van net onder de 1 op 10, wat niet eens zo slecht is gezien het type voertuig. Een ding is zeker: vooral voor een rit naar een zonnige vakantiebestemming ergens in Zuid-Europa kun je nauwelijks een fijnere auto bedenken.


 

 

 

 

 

 


  

Ford S-MAX 2.0 SCTi EcoBoost Titanium

 

Prijs

43.094 euro

 

Vermogen

203 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

300 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

8,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

189 g/km

 

Energielabel

C

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,5 sec

 

Topsnelheid

221 km/h

 

Bagageruimte

480 liter

 


| Disclaimer