Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi


 

17-06-2011 - tekst Wim Kamerbeek, foto's Louis Blom en Wim Kamerbeek 

Ford denkt dat de Focus Wagon – de station – de bestverkochte versie van de Focus gaat worden. We hadden al geen reden om daaraan te twijfelen, maar nadat we in erin gereden hebben, weten we het zeker.

We mogen de Ford Focus Wagon testen in een voorgeprogrammeerde rit door het Gooi en langs de Loosdrechtse Plassen. De route voert langs lommerrijke boswegen, smalle dijkjes en een stukje snelweg. De relatief welgestelde automobilisten in deze streek kunnen zich blijkbaar slecht beheersen met hun gasvoet, want we treffen naast vele flitskasten ook tientallen ingenieuze verkeersobstakels aan, waarmee we de Wagon flink op de proef stellen. Drempels, versmallingen, zigzagcombinaties en dubbele oxers; de Focus Wagon geeft geen krimp, mede door de toepassing van Torque Vectoring Control. De wielbasis van de Wagon ten opzichte van de hatchback en de sedan is gelijk (2.648 mm) en hij is 20 cm en 2 cm langer dan respectievelijk de hatchback en de sedan. De 1.6 TDCi die wij reden, heeft een groen label en levert (vooralsnog) slechts 20% bijtelling op bij een CO2-uitstoot van 109 g/km. Deze motor maakt echter geenszins een zwakke indruk. Hij is krachtig genoeg onder alle omstandigheden, en ongetwijfeld ook wanneer de riante laadruimte vol zit.

 



Driver Assistant Pack 
Ford heeft in de gehele Focus-line up zwaar ingezet op veiligheids- en hulpsystemen. Meer dan enige concurrent in het C-segment. Wij zijn enthousiast over al deze elektronica, maar sommige systemen zijn op het bemoeizuchtige af. Onze testauto is onder meer uitgerust met Traffic Sign Recognition (onderdeel van het Driver Assistant Pack, meerprijs 1.500 euro), dat snelheidsborden en inhaalverboden leest en op het dashboard projecteert. Dat werkt prima. ’s Zomers is er echter op veel plaatsen werk in uitvoering met van die 30-km-borden, maar voorbij de bouwplaatsen staan uiteraard geen borden met einde snelheidsbeperking. De auto blijft dan nog kilometerslang aangeven dat we maar 30 km/h mogen rijden, gelukkig zonder in te grijpen of te piepen.

 

 

Op de plank
Na wat gepruts komt uit de radio ineens BNR Nieuwsradio. Op het schermpje staat dat er momenteel belangrijk nieuws wordt uitgezonden. De radio is duidelijk in de war met belangrijke verkeersinformatie en weigert – halsstarrig en bemoeizuchtig – van zender te verwisselen. Ik luister dus verplicht naar een nieuwsitem over de dierenpolitie. Een woordvoerder van de politie bazelt over prioriteiten (milieu, zware criminaliteit, vrouwenhandel) en “Dat er zaken op de plank blijven liggen. Dat moeten we niet willen met z’n allen.” Nee, stel je voor dat de tientallen flitskasten op onze route niet optimaal benut zouden worden. Op de snelweg proberen we het Lane Departure Warning uit door een paar keer over de lijn te gaan. De auto waarschuwt ons met trillingen dat niet te doen, tot plotseling het Driver Alert System in actie komt en adviseert om een koffiepauze in te lassen. Het pakket heeft ook Active City Stop, dat ingrijpt wanneer je een aanrijding dreigt te krijgen. Het is – zeker in deze klasse – indrukwekkend. Ongetwijfeld is het van invloed op flitsboetes, ongelukken én de gemoedsrust van partners/werkgevers/wagenparkbeheerders. De Ford Focus Wagon heeft een meerprijs van 600 euro ten opzichte van de sedan. De door ons gereden uitvoering kost exclusief opties 27.595 euro.

 

 

 



  

Ford Focus Wagon TDCi 1.6 Titanium 

 

Prijs

27.595 euro

 

Vermogen

115 pk bij 3.600 t/min 

 

Koppel

270 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

4,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

109 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

11,1 sec

 

Topsnelheid

193 km/h

 

Bagageruimte

476 liter

 


| Disclaimer