Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Toyota Prius


image/jpeg

 

07-09-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Hoe succesvol kan een model zijn? Bij Toyota stonden ze er waarschijnlijk ook van te kijken toen in de VS een tweedehands Prius, vanwege de lange levertijd, meer waard werd dan een nieuwe. De Prius is uitgegroeid tot een merk op zich én een imagosymbool voor veel bekende sterren. Nu de derde generatie - met veelbelovende verbeteringen - is geïntroduceerd, wilden we uiteraard meteen rijden…

 

In een oogopslag is al te zien dat de nieuwe Prius op diverse punten is verbeterd. Om te beginnen is het design er absoluut op vooruit gegaan. Strakke lijnen, een achterspoiler die iets verder uitsteekt en fraaie 17-inch velgen maken de Prius een stuk sportiever én helemaal van deze tijd. Ondanks dat is het nog altijd onmiskenbaar een Prius, met een verbluffende aërodynamica. Zoals Toyota ook aangeeft, is de Prius ‘gevormd door de natuur’. Voorheen koos een fors percentage Prius-rijders puur voor het gunstige verbruik en een dito bijtelling, maar nu zal zeker het design ook een rol spelen. Vanbinnen is de Prius wederom voorzien van veel comfort, met een volledig digitaal display waarop zaken als het verbruik en de status van de aandrijving kunnen worden weergegeven. De middenconsole wordt gevormd door een brug, die doorloopt naar achter en een geheel vormt met de middenarmsteun. Net zoals de vorige Prius, zijn ook hier het interieur en de zitpositie anders dan in menig andere auto, met een ovaal stuur dat relatief ver van de bestuurder af geplaatst is. Desondanks is het een comfortabele auto die goed is geïsoleerd en is voorzien van veel bedieningsgemak. Ook achterin valt niets te klagen op het gebied van passagiersruimte en hij biedt een schappelijke bagage-inhoud van 441 liter.

 

image/jpeg

 

Full Hybrid

Voor de nieuwe Prius ontwikkelde Toyota een combinatie van een 1,8-liter VVT-i benzinemotor en twee elektromotoren. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 136 pk en een CO2-uitstoot van slechts 89 g/km. Daarmee produceert deze Prius meer dan 10 gram CO2/km minder ten opzichte van zijn voorganger met een 1,5-liter VVT-i hybridemotor. Bovendien weet hij nog altijd in 10,4 seconden de 100 km/h te bereiken en heeft hij een topsnelheid van 180 km/h. Na de continu variabele transmissie in z’n ‘D’ te hebben gezet, rijd je vervolgens elektrisch weg. Afhankelijk van de omstandigheden, in hoeverre de batterij is opgeladen én hoe diep het gaspedaal is intrapt, wordt bepaald wanneer de benzinemotor wordt bijgeschakeld. Normaal gesproken, bij het rustig wegrijden, zal de Prius tot 20 à 30 km/h geheel elektrisch voortbewegen, daarna in combinatie met de benzinemotor. Op het display is tevens het actuele verbruik af te lezen en door deze verbruiksmeter in de gaten te houden kun je bovendien bewust met het brandstofverbruik omgaan. Een goed voorbeeld is dat de benzinemotor wordt uitgeschakeld zodra het gaspedaal wordt losgelaten. Daarbij heeft de Prius de eigenschap dat hij behoorlijk lang blijft doorrollen, zonder dat er gas wordt gegeven. Met dat in het achterhoofd is een gemiddeld verbruik van 4,4 tot 4,9 l/100 km makkelijk haalbaar. Wat overigens hier aan bijdraagt, zijn de drie standen waaruit gekozen kan worden. De Prius biedt namelijk de keus tussen een EV-, een ECO- en een PWR-mode. In de EV-stand rijdt hij alleen elektrisch, echter wel met een beperkte snelheid en wederom afhankelijk van de accuspanning. Ideaal voor in de stad en in de file. De ECO-stand helpt om zuiniger en milieubewuster te rijden, omdat hij wat behoudender omgaat met gasgeven. Je merkt ook, ondanks dat je het gas toch flink intrapt, dat er wat vermogen ontbreekt. In de PWR-stand wordt de volle 136 pk ter beschikking gesteld. Optimaal zuinig rijden zit er dan niet in, maar je merkt direct de felheid van de motor die er ineens zin in heeft. De batterij die de elektromotor van stroom voorziet, wordt opgeladen zodra het gas wordt losgelaten én tijdens het remmen.

 

Fijne auto, fijne prijs

Een mooie binnenkomer is dat de vanafprijs van € 24.990,- ongewijzigd is gebleven. In deze prijs zit geen BPM verrekend, want die vervalt door zijn geringe CO2-uitstoot. Ook wordt slechts 25% van de reguliere wegenbelasting in rekening gebracht en voor de zakelijke rijder geldt 14% bijtelling. Al met al is het een fijne auto om mee te rijden, vooral voor de langere afstanden. Uiteindelijk kwamen we met 45 liter benzine zo’n 750 kilometer ver. Bovendien heeft de Prius, vanwege diverse vooruitgangen, het gat naar zijn directe concurrenten weer een stap groter gemaakt.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer