Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volkswagen Golf GTI


image/jpeg

 

03-08-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

De Volkswagen Golf GTI is sinds de introductie van de eerste GTI in 1975 uitgegroeid tot een echte cultauto. Wereldwijd werd de Golf GTI keer op keer een verkoopsucces. Anno 2009 is het de beurt aan alweer de zesde generatie Golf GTI. AutoGids ging met deze krachtpatser de straat op.

De Volkswagen Golf GTI is na ruim 30 jaar uitgegroeid tot een begrip. Deze bijzondere status heeft er inmiddels toe geleid dat er wereldwijd meer dan 1,7 miljoen GTI-modellen zijn verkocht. Zelfs de afkorting GTI, wat staat voor Gran Turismo Injectie, werd door Volkswagen geïntroduceerd. Inmiddels is ‘GTI’ een welbekende en veelgebruikte term uit de autowereld, die zelfs door diverse andere merken werd overgenomen als aanduiding voor de sportiefste uitvoering van een bepaald model.

 

Stoere looks

Zoals verwacht is het uiterlijk van de GTI een stuk dikker en agressiever ten opzichte van de minder potente Golf. Opvallende velgen, koplampen met fraaie, geïntegreerde ‘booskijkers’, een forse brede voorbumper en een dito achterbumper met een uitlaatpijp aan weerszijden zijn voldoende details om de aandacht te trekken. Opvallend aan de GTI is zijn aantrekkingskracht. Je ziet veel mensen aandachtig kijken, sommigen gaan spontaan hard rijden of willen je zelfs uitdagen voor een sprintrace. Het wordt in de praktijk meteen duidelijk dat de GTI inderdaad een cultauto is, die niet hoeft te twijfelen aan zijn populariteit. Vanbinnen is de GTI eveneens voorzien van de nodige sportieve elementen. De sportstoelen zitten heerlijk en de bekleding is voorzien van een traditioneel ‘schotse ruit’-patroon, zoals de Golf I GTI dat ook had. Het interieur is zoals elke andere Golf voorzien van een en al degelijkheid. De gebruikte materialen zijn dik in orde, sluiten naadloos op elkaar aan en het geeft de indruk dat dat over een jaar of tien niet anders zal zijn. In de GTI-versie overheerst een zwarte kleurstelling die met rode stiksels is afgewerkt. Het sportieve stuurwiel is eveneens voorzien van een GTI-logo en biedt bovenal een prettige houvast. Standaard is de nieuwe GTI voorzien van onder meer climate control, elektrisch bedienbare ramen en een radio/cd/mp3-speler.

 

Lekker pittig

Bij het starten hoor je de uitlaten wel ronken, maar niet overdreven. De handgeschakelde zesbak en de koppeling zijn erg soepel te bedienen en als je er gewoon rustig mee rijdt is vrijwel niets te merken van het feit dat je in een zeer sportieve Golf rijdt. Middels het optionele DCC-systeem, dat in een neutraal-, een comfort- of een sport-stand kan worden gezet, wordt de hardheid van de dempers en de scherpte van het stuurgedrag aangepast. Bij dagelijks gebruik is de comfort-stand ideaal. Hij veert relatief soepel en het stuur voelt eveneens licht aan. In de sport-stand is dat anders, want de demping wordt stugger, het stuurgedrag wordt scherper en de bestuurder heeft meer ‘gevoel’ in het stuur. In de neutrale stand bepaalt de elektronica, afhankelijk van de omstandigheden, de meest optimale afstemming. Zodra je het aluminium gaspedaal vol intrapt, wordt duidelijk dat de GTI beschikt over behoorlijk wat pit. In het vooronder ligt een 2,0-liter TSI met 210 pk en 280 Nm. Daarmee levert hij 10 pk meer ten opzichte van de Golf V GTI en doet hij een sprint van 0-100 km/h in 6,9 seconden. De topsnelheid ligt op 240 km/h. Vooral bij hoge toeren produceren de uitlaten een mooi snerpend geluid. De nieuwe GTI beschikt tegenwoordig over het elektronisch sperdifferentieel XDS. Dit zorgt voor een fantastische wegligging en nog meer grip bij het voluit accelereren. Opzienbarend aan deze Golf is het gemak waarmee hij zich laat besturen. Ook de balans tussen sportiviteit en comfort is uitstekend. Opvallend genoeg kan je met de nieuwe GTI namelijk óók zuinig rijden. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 7,3 l/100 km en hij heeft nota bene een groen C-label! Wat ons betreft een ideale allrounder. De nieuwe Volkswagen GTI is per direct te bestellen voor een prijs vanaf € 31.650,-.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer