Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Govecs elektroscooter


 

 

tekst en foto's Wim Kamerbeek

 

29-09-2011 - Wie weet heet AutoGids over een paar jaar MobiliteitsGids en testen we naast een enkele auto met verbrandingsmotor voornamelijk elektrische en hybride auto’s, plus allerlei nieuwe vervoersmiddelen. We worden namelijk van alle kanten bestookt met fietsen, scooters, brommobielen, stepjes en auto’s waar een stekker aan zit. Tijd om de Govecs Go S 2.4 te testen.

Kijk, wij willen best elektrische auto’s testen, maar het probleem is dat we nog geen laadpaal of iets dergelijks op de redactie of thuis hebben. Het aanbod om de Govecs elektronische scooter uit te proberen konden we wél aannemen, omdat deze wordt opgeladen met een doodgewone stekker die bij ons thuis in het fietsenschuurtje in het stopcontact gaat. De stekker met plusminus vier meter snoer zit onder het zadel verstopt.

 


De Go S 2.4 is een Duits fabrikaat, dat helemaal elektrisch is ontworpen. Het is dus geen aangepaste benzinescooter. Daardoor ligt het zwaartepunt lekker laag en zit de elektromotor vlak voor het achterwiel. Je hoeft natuurlijk niet te starten, maar je moet wel de sleutel in het contact steken. Je geeft gas (of eigenlijk stroom) door te draaien aan de rechterstuurhendel. Volkomen geluidloos wil de Govecs er dan vandoor schieten. Tijdens het manoeuvreren (bijvoorbeeld door de tuinpoort) kun je dan ineens achter je Govecs aan de bosjes in gesleurd worden. Daar is aan gedacht - want zulke dingen kun je altijd gerust aan Duitsers overlaten - middels de hoofdschakelaar. Zolang je deze niet naar rechts verschuift, pakt de motor geen stroom.
De scooter haalt maximaal 45 km/h (windje mee 48 km/h) en heeft een actieradius van 100 kilometer. We hebben dat niet uitgetest, omdat we geen zin hadden om een stroomloze scooter kilometersver door de polder te duwen. En je weet natuurlijk nooit hoe een boer reageert als je vraagt of je even je scooter twee uur lang mag opladen. Er zit trouwens ook een economy-knop op, waarmee je de actieradius nog iets kunt oprekken.
Het opvallendste aan het rijden is dat ie geen geluid maakt. Dat betekent dat de claxon eigenlijk het belangrijkste accessoire is. In woon-werkverkeer stuit je namelijk nogal eens op clusters fietsende scholieren (woon-leerverkeer dus eigenlijk) die allerlei vreemde capriolen maken en die je dus moet waarschuwen dat je eraan komt. De claxon is goed hoorbaar, dus ook fietsers met oordopjes kunnen je horen. Als gratis suggestie van onze kant adviseren wij om een claxon te ontwikkelen die een motorgeluid laat horen. Zo weet men dat je eraan komt, zonder dat je op de fijngevoelige zielen trapt van fietsers en hondenuitlatende huismoeders die boos naar je kijken omdat je het waagt te claxonneren.
Maar juist omdat ie zo stil is, is het rijden erg leuk. Je geniet echt van het landschap, zonder dat vervelende knettergeluid van andere scooters. Hij is ook best sterk, want met een passagier achterop trekt ie nog steeds prima. Opvallend is de 12v-aansluiting (net als aansteker in auto) waarop je bijvoorbeeld muziek kunt aansluiten of een navigatiesysteem.
Het enige struikelblok is de prijs, want met 5.497 euro is deze Govecs niet goedkoop. Daarmee lijkt hij vooralsnog voorbehouden aan bedrijven en instanties die hem inzetten als leenscooter of ecologiestatement. Om hem te besturen is een helm verplicht en een bromfietscertificaat of autorijbewijs. Een stopcontact in het fietsenschuurtje is een aanrader.


 


  

| Disclaimer