Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Honda CR-Z


 

01-06-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

De nieuwe Honda CR-Z is een model dat in meerdere opzichten afwijkt van alle bestaande hybride-auto’s. Ondanks het feit dat er een hybride-badge op de achterklep prijkt, merkt de bestuurder vrijwel niets van een elektromotor die de aandrijving ondersteunt. Maar hoe gedraagt zich dat op de weg?


De nieuwe Honda CR-Z is een model dat in meerdere opzichten afwijkt van alle bestaande hybride-auto’s. Ondanks het feit dat er een hybride-badge op de achterklep prijkt, merkt de bestuurder vrijwel niets van een elektromotor die de aandrijving ondersteunt. Maar hoe gedraagt zich dat op de weg?Het woordje ‘hybrid’ heeft tegenwoordig een soort magische werking. Zodra een hybride-badge op de achterklep van een auto blinkt, dan komen de verkoopaantallen vanzelf. Vooral in Nederland-hybrideland weten we daar wel raad mee. Niet voor niets koos Honda in het geval van de CR-Z voor een internationale persintroductie in Nederland. Toch gaat het bij de CR-Z om een ietwat andere auto dan je zou verwachten van een hybrid. Inmiddels betekent een hybride-auto niet dat je meteen vastzit aan een zogenoemde ‘full-hybrid’ met een automatische versnellingsbak en een onderstel dat voornamelijk op comfort is afgesteld, want Honda bekijkt de hybridewereld vanuit een ander perspectief. Waarom niet gewoon een hybride-auto met een conventionele, handgeschakelde versnellingsbak en een scherp sturend karakter?

Reïncarnatie
Wie herinnert zich de Honda CRX niet? Een compacte, sportieve 2+2 coupé die de harten van vele, relatief jonge en sportief ingestelde mensen wist te veroveren. De nieuwe CR-Z is voor een groot deel een reïncarnatie van de CRX. Laatstgenoemde is immers al jaren geleden ‘uitgestorven’ en nu heeft Honda hetzelfde concept geherintroduceerd. De kenners zullen het design van de CR-Z direct herkennen en ook vanbinnen toont hij veel overeenkomsten. De zitpositie is vrij laag en achterin bevinden zich twee kuipjes (stoelen kunnen we het niet noemen) waar vrijwel alleen een kind in past. Overigens wordt de bestuurder perfect omringd door het instrumentenpaneel, waardoor de zitpositie prettig bevalt.

IMA
Al bij het instappen wordt duidelijk dat dit inderdaad geen doorsnee hybride-voertuig is. Als je niet weet dat de 1,5-liter i-VTEC benzinemotor wordt bijgestaan door een 14 pk/78 Nm sterke elektromotor, dan zul je dat nooit raden ook. Schakelen doe je in de CR-Z ‘gewoon’ via een handgeschakelde zesbak en volledig elektrisch rijden behoort niet tot de mogelijkheden. De samenwerking van de benzine- en elektromotor zorgt voor een maximaal vermogen van 124 pk en een koppel van 174 Nm. Een belangrijke eigenschap van een elektromotor is dat die al bij lage toeren het maximale koppel levert. Een benzinemotor moet eerst redelijk op toeren komen. Omdat de elektromotor bij lage toerentallen dus het ‘gat’ opvult en bij hoge toeren juist het vermogen van de benzinemotor van zich laat spreken, accelereert de CR-Z net even wat feller dan een vergelijkbare benzinemotor zonder ondersteuning. Een sportieve hybride is de CR-Z zeker, al zal hij een sprint tegen een gemiddelde 2.0 benzinemotor net niet kunnen bijhouden. Ook het stuurgedrag en de demping heeft gewoonweg een sportief karakter. En dat is wat CR-Z kopers verwachten. Maar waar de elektromotor ook verantwoordelijk voor is, is dat het gemiddelde brandstofverbruik beperkt blijft tot zo’n 5,0 l/100 km. De CO2-uitstoot is 117 g/km en daarmee wordt de CR-Z beloond met een A-label én een inschaling in de 20%-klasse voor de fiscale bijtelling.

 


Rijmodi
De CR-Z biedt de bestuurder drie verschillende rijmodi, met elk hun eigen motorkarakteristiek. De bestuurder kan kiezen uit een Econ Mode, waarbij het systeem zich instelt op maximale zuinigheid. De reactie op het gaspedaal is trager en de ondersteuning van de elektromotor wordt verhoogd, wat een positief effect heeft op het verbruik. In de Normal Mode zoekt het hybridesysteem naar de ideale mix tussen prestaties en verbruik. Wie een wat feller karakter wenst, kan kiezen voor de Sport Mode. In deze stand komt het volledige vermogen vrij, omdat de Integrated Motor Assist (IMA) zorgt voor veel koppel onderin en tijdens het accelereren voor een extra ‘boost’ zorgt. Elke modus heeft bovendien zijn eigen kleur. In Sport Mode zijn de instrumenten rood verlicht. In de Econ of Normal Mode zijn ze blauw verlicht. Afhankelijk van hoe zuinig er gereden wordt, licht de snelheidsmeter groen op. Tijdens onze testrit merkten we duidelijk dat wanneer je eenmaal in Sport gereden hebt, je eigenlijk niet meer van rijmodus wilt veranderen.

Vanaf € 24.990,-
Aan het eind van de rit zijn we overtuigd van het feit dat de CR-Z een aanwinst is voor Honda. Hij is multi-inzetbaar, het brandstofverbruik en de bijtelling is vrij gunstig en wie er zin in heeft, kan kiezen voor een sportieve rijmodus om even een lekker potje te sturen. Honda levert de CR-Z in drie verschillende uitvoeringen, namelijk een S, Sport en GT. Daarbij heeft Honda het beoogde koperspubliek serieus genomen, want de CR-Z komt standaard met een indrukwekkend geluidssysteem. Tevens behoren een climate control, led-dagrijverlichting, een radio/cd/mp3-speler, Hill Assist, parkeersensoren achter en ESP eveneens tot de basisuitrusting. En dat is zeker niet karig voor een auto die voor een bedrag vanaf € 24.990,- de showroom verlaat.


 

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer