Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Honda HR-V: Veel waar voor zijn geld


image/jpeg

Wie een Honda HR-V overweegt, zal bij het vergelijken van de prijzen zien dat hij zich in de hogere regionen in zijn klasse bevindt. Zet daar voor de gein dan ook even alle specs naast en het is duidelijk dat hier sprake is van de uitdrukking ‘veel waar voor zijn geld’. Honda is sinds kort namelijk terug compacte SUV/cross-over segment met een auto die aanspreekt. Over het uiterlijk kunnen we van alles vinden maar omdat over smaak niet te twisten valt, stellen we vast dat hij keurig meeloopt in het beeld van het design dat we bij de concurrentie zien. Echter, geen enkele concurrent biedt zoveel interieurruimte. Of biedt een automaat aan voor een lachertje van een meerprijs waardoor het wel erg verleidelijk wordt om voor deze luxe te kiezen. De bouwkwaliteit van de Honda is bovengemiddeld. De standaard zaken aan boord zijn verwennerij. In dat licht bezien is de HR-V eveneens heel aantrekkelijk.

In 2006 was hij opeens weg, het model HR-V. Daarna nam de vraag naar compacte SUV’s en cross-overs sterk toe. Honda heeft goed kunnen kijken wat de consument nu echt wilde en feitelijk hebben ze dat allemaal in de HR-V weten te krijgen. De keuze is simpel, motorisch gezien. Er is een benzinemotor of een dieselmotor. Punt. De benzinemotor kan gekozen worden als optie met een handgeschakelde zesbak of voor nog geen 300 euro extra, een CVT. Het rijden met zo’n CVT is even wennen. Wil je echt jakkeren, en dus flink op het gas, dan gaat de motor toeren maken en op die manier van opschakelen is de CVT niet gemaakt. Het motorgeluid neemt dan net iets teveel toe. Wie dat eenmaal weet en relaxed weet op te trekken (lees: niet als een tuttebel maar gedoseerd versnellend), zal er weinig last van hebben.

image/jpeg

Magic Seats
De HR-V heeft net als enkele andere modellen, de befaamde ‘magic seats’ achterin. Door de tovertrucs die je met deze stoelen uit kunt halen, heb je de beschikking over een ongekend ruim interieur en een grote kofferbak. Altijd lekker voor wie de ene keer omvangrijke voorwerpen mee wil nemen en de andere keer twee lange passagiers. Honda eigen, biedt de auto aardig wat dynamiek bij het sturen. De vering is niet keihard, is niet week maar lekker er tussenin. De afwerking van het interieur is degelijk en netjes, hoewel er veel materiaalsoorten zijn toegepast. Het instrumentarium is duidelijk en de bediening van de klimaatregeling wordt via een moderne touchscreen makkelijk geregeld.

Compleet
De basisversie heet Comfort. Met een 1.5i benzinemotor kost hij 25.950 euro. Kiest u de 1.6i diesel dan wil de dealer 29.150 euro van u ontvangen voordat hij de sleutels overhandigt. De ‘instapper’ beschikt over centrale portiervergrendeling, automatische airconditioning, cruise control met snelheidsbegrenzer, stoelverwarming voorin, lichtsensor voor het automatisch in-en uitschakelen van de koplampen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, 16” lichtmetalen velgen, radio-cd speler met 4 luidsprekers, audiobediening aan het stuur, bluetooth handsfree telefoon systeem, afdekscherm voor de bagageruimte, gordijnairbags voor-en achter, zij-airbags, i-SRS airbags voor bestuurder en passagier voorin (tweetrapsontplooiing airbag), remassistentie, stabiliteitssysteem, Hill Start Assist, emergency stop signal, waarschuwingssysteem voor bandendrukverlies, actief stadremsysteem, antidiefstalsysteem alarm, econ modus, elektrische stuurbekrachtiging, auto start-stop, de eerder genoemde magic seats, elektrisch bediende zijruiten voor en achter, wis/wasser achter, stuur in hoogte en lengte te herstellen, elektrisch verwarmbare en bedienbare buitenspiegels, verlichte make-up spiegel, 12 volt stopcontact in koffer, follow me home koplampen, dakspoiler in kleur en deurhandgrepen in chroom.
Wie een stap hoger wil, kan gaan voor de Elegance-uitvoering. Op benzine kost die 27.950 euro; met automaat 28.150 euro en de diesel kost 30.950 euro. Voor dat geldkrijgt u al het bovenstaande, aangevuld met het onderstaande: Honda Connect audio systeem inclusief dab radio (een radio die haarzuiver geluid weergeeft op cd kwaliteit omdat hij digitaal verzonden signalen kan ontvangen), 6 luidsprekers, parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, automatische regensensor, automatische airco met dual zone bediening, op afstand te bedienen zijruiten, elektrische inklapbare en op afstand te bedienen zijspiegels, frontale botsings  waarschuwingssysteem, herkenning van verkeersborden, intelligente snelheidsbegrenzer, rijstrookassistent, lederen stuurwiel en pookknop. Het neusje van de zalm is de Executive-versie. Op benzine is hij 31.350 euro waard, met automaat kost hij 31.550 euro en de diesel neemt u voor 34.650 euro mee. Dan heeft u extra op al het voorgaande: smart entry & start, bekleding half stof half leder, achteruitrijcamera, extra opbergvakken, Honda connect inclusief navigatiesysteem met DAB radio/cd-speler, privacy glass oftewel donker getinte ramen achter, panoramisch dak, dakrails, LED koplampen, 17” lichtmetalen velgen en een reservewiel.

image/jpeg


  

| Disclaimer