Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Honda S2000 Black Edition


image/jpeg

 

21-10-2009 - Een ‘oudje’, maar daarom niet minder begeerlijk. Integendeel zelfs…

 

De S2000 heeft het een decennium volgehouden, maar het doek is gevallen. Honda wil zich in deze tijd meer profileren als groen automerk en daarom is er voorlopig geen plaats voor de sportieve modellen. Het besluit is te begrijpen, maar aan de andere kant wel erg jammer. Daarbij bekruipt ons het gevoel dat Honda zich niet een té braaf imago moet aanmeten. Maar goed, wellicht komen ze er nog op terug. Voor nu kunnen we nog even genieten van de S2000, die in een laatste serie leverbaar is als Black Edition. In zwart gespoten, dus.

Basaal karakter
Eenvoud troef in de S2000. Simpele, doch mooie lijnen bepalen het exterieur. De auto kreeg overigens tussentijds nog een facelift, maar het basale karakter bleef behouden. Dat het interieur destijds redelijk ongemoeid is gelaten, gaat nu toch wel opvallen. Het dashboard met zijn digitale klokken en oranje lichtstreepjes is niet meer van deze tijd. Er zijn weinig tot geen uiterlijke fratsen te bekennen, hetgeen de auto een doelmatig gehalte meegeeft. In de S2000 is de bestuurdersstoel een échte werkplek met stuur, versnellingspook en pedalen op de juiste (sportieve) plaats. De zit maken we ons snel eigen, zelfs al zijn stuur en stoel niet in hoogte verstelbaar.


image/jpeg


Derde nok
We merken al snel dat de S2000 zijn uiterlijk waarmaakt: dit is een rijdersauto pur sang. Sturen gaat gepaard met veel gevoel, schakelen geschiedt door ferme korte slagen en accelereren geeft een stevige duw in de rug. Boven de 6.000 toeren verraadt de - in 6,2 seconden naar de honderd sprintende - VTEC-motor echter pas zijn ware potentieel. Dan treedt een zogenaamde derde, grotere nok in werking, waardoor de lifthoogte van de kleppen toeneemt met als gevolg dat er meer mengsel zijn weg vindt naar de cilinders. De 2,0-liter viercilinder VTEC creëert hierdoor eigenlijk hetzelfde effect als een turbomotor. Bij het onwaarschijnlijk hoge toerental van 8.300 toeren levert de S2000 zijn optimale vermogen van 240 pk. De metalen huil die het Japanse blok dan voortbrengt, is een genot voor elke liefhebber.

Fenomenaal weggedrag
Met zijn lange motorkap en stoffen dak doet de S2000 denken aan de klassieke roadsters. Op een moderne manier doet hij dat ook op het gebied van rijplezier. De Honda is moeilijk van zijn stuk te brengen. Het weggedrag is fenomenaal. Echter, bij nat wegdek kan deze achterwielaandrijver zich ook onvoorspelbaar gedragen. Trap het gaspedaal iets te enthousiast in met ESP uit en daar ga je… De S2000 moet je echt eerst even leren kennen, alvorens zijn kunnen uit te testen. Het respect voor deze Japanse roadster neemt hierdoor zelfs toe. Daarom een laatste oproep aan Honda: houd ‘m in productie!


image/jpeg


  

| Disclaimer